מאמרים חדשים

איך נלמד את הילדים (או בעיקר את הילדות) להתמודד עם "ריבים בין חברות"
האם אתם מתייחסים לתעודת הסיום מביה"ס כאמצעי למינוף וצמיחה?
לפתח הומור בקרב ילדים
לעודד את הילדים לעשות (כמעט) הכל ב"עשר אצבעות"
כיצד ללמד ילדים להקשיב?
נכנס יין – יצא סוד – האם עלינו ללמד את הילדים לשמור סוד או שיותר חשוב ללמד אותם לספר הכל?
איך מאמא הפכתי להיות מזכירה??? – מה זה כל הדפים האלה???
האם לחשוף ילדים למהדורת החדשות?
איך לגדל ילדים אכפתיים
מי מפחד ממסיבת הסיום? – איך להתמודד עם ילד שמסרב להופיע במופע סוף השנה
האם הילד שלי בשל לא ללכת לקייטנה ולהישאר בבית?
להתמודד עם עקשנות של ילדים
ישראל דוז פואה!! למדו את הילדים שירים ישראלים – ותרוויחו!!!
"לילה ראשון בלי אמא" – כיצד להכין את הילדים לישון מחוץ לבית
"תנו לזמן זמן" – איך ללמד ילדים לנהל את הזמן שלהם
ילדי ה"יַכְנֶע"
ילדי דור ה"WOW"
לגדל ילדים שמעזים ללכת "נגד הזרם"
איך להיות הורים מעורבים בחיי המתבגר?
"התמדה" – המנוף למימוש הפוטנציאל
"גפן במובן גאפן"- כיצד נפתח את אוצר המילים של ילדינו
תחרות בין אחים במשפחה
"לעודד ילד לחלום…"
פייסבוק! אמור לי מי הם ילדיך – ואומר לך מי אתה!
כללי

"תנו לזמן זמן" – איך ללמד ילדים לנהל את הזמן שלהם

0 137

הילדים שלי יודעים שיש משאב אחד שהוא הכי יקר בעולם, ושאם נפספס אותו, לעולם לא נוכל להשיב אותו. למשאב הזה קוראים – זמן! הזמן הוא חולף, לא ניתן להחזיר אותו, אם פספסנו אותו לא נוכל לשחזר אותו, ואם נשתמש בו כראוי – נרוויח הרבה.

ילדים צריכים לדעת לנהל את הזמן שלהם. ילד שמצליח לתכנן ולנהל את הזמן שלו, מבין שהיום לא "בורח לו", שהוא לא מגלה באמצע הלילה שלא הכין שיעורים, הוא לא "שוכח את עצמו" בכל מיני מקומות והוא מצליח להפיק מהיומיום את המקסימום ולפתח תחושת מסוגלות עצמית גבוהה ואמונה בעצמו וביכולותיו.

דוגמא אישית

תכנון זמן מוקנה לילדים בדרך הטובה ביותר באמצעות דוגמא אישית. ילד שגדל בבית בו הזמן "מנוצל", לא "נמרח", סדר היום שלו ושל הוריו ברור, יגדל להיות מבוגר המודע למשמעות הזמן ויודע להתנהל במסגרת זמן וב"דחק" זמן.

תכנון זמן מועבר לילדים באמצעות התנסות. ילד שמתנסה וחווה חינוך במסגרת בה הזמן מנוהל נכון, ילמד להתמודד עם מסגרת זמן, להתמודד עם עומס מטלות ולגדול להיות מבוגר אחראי ועובד מסור.

שיחות על ניהול זמן, הטפות מוסר ואמרות – לעולם לא ילמדו את הילדים לנהל נכון ויעיל את זמנם. ניהול זמן ילמד רק מדוגמא אישית והתנסות.

כהורים, עלינו להדגים לילדים מדי יום התנהלות במסגרת זמן ברורה ולהרגילם להתנהל נכון. זה מתחיל בעמידה בלוח זמנים. אם קבענו ללכת לישון בשעה מסויימת, קבענו להפגש עם אנשים, קבענו להכין עבודה עד יום מסויים או להכין ארוחה עד שעה מסויימת, דוגמא אישית של עמידה בלוח הזמנים תעניק לילד הבנה מהו תכנון נכון. שתפו את הילד בשלבים שיש לבצע לפני כל מטלה על מנת לעמוד בלוח הזמנים. אם עלינו להגיע למקום מסוים, עד איזו שעה צריך לסיים להכין את האוכל שעלינו להביא, עד איזו שעה צריך לסיים להתקלח, עד איזו שעה צריך לסיים להתלבש ובאיזו שעה עלינו לצאת מהבית.

הכנת רשימות

הכינו עם הילדים רשימה של כל המטלות שיש לסיים על מנת לעמוד בלוחות הזמנים. למשל, אם עליו ללמוד למבחן, או להכין עבודה לביה"ס, עד איזה תאריך נסיים לקרוא כל פרק, עד איזה תאריך נסיים לסכם כל פרק, עד איזה תאריך נסיים להכין את המצגת והאם ניקח בחשבון זמן נוסף למטרת תיקונים והערות.

כדי ללמוד לנהל זמן חשוב ללמוד להכיר את השעון. ילדים רבים בכלל מתעלמים מהשעון ואינם מודעים לו. למדו את הילדים להשתמש בשעון מעורר (בנוסף אליכם, לא במקום), למדו אותם להביט בשעון, לקבל קנה מידה של היום, מתי היום מתחיל, מתי אוכלים, מתי חוזרים, באיזו שעה מתחילים החוגים, מתי אוכלים ומתי הולכים לישון.  כשהם גדלים, תנו לכל משימה זמן התחלה וזמן סיום. בקשו לעדכן באיזו שעה הם מסיימים משימות. למשל, אתה הולך לחבר בשעה חמש ותחזור הביתה בשעה 19:00. יש לכם שעתיים לשחק. אתה הולך לחוג בשעה ארבע, מסיים אותו בארבע ארבעים וחמש, אז הגוני שתחזור הביתה עד חמש.

הרגילו את הילדים שלכל תהליך יש זמן הכנה. אנחנו אצל חברים, אל תודיעו פתאום "אוקי, הולכים". אמרו "יש לכם עוד רבע שעה לשחק והולכים". אתם יוצאים מהבית, אמרו להם, יש לכם שעה להתקלח ולהתארגן כי בשש יוצאים. כאשר אנחנו מגדירים לילדים את הזמן, קל להם יותר להתנהל ולהבין אותנו.

כשהילדים צעירים, ניתן לצייר להם את המטלות על גבי שעון גדול (אפילו להדפיס מהאינטרנט תמונות ולהמצידן באמצעות נייר דבק כך שניתן להזיזם). ציירו שעון גדול ובשבע בבוקר הדביקו ילד מתעורר, בלרבע לשמונה, ילד יוצא מהבית, בשמונה ילד נכנס לגן, באחת וחצי ילד חוזר מהגן וכן הלאה. כך תלמדו אותם להביט בשעון.

למדו אותם שאם יבצעו את משימותיהם מהר – ישאר להם זמן לעצמם. זמן פנוי. אם תסיים את שיעורי הבית מהר, ישאר לך זמן לראות טלוויזיה, לשחק, לצאת לטיול.

סדר יום קבוע

סדר יום קבוע הוא סוג של חינוך לניהול זמן. כבר בגיל הרך (גם בבית וגם במעון או בגן), חשוב לשמור על סדר יום. סדר יום נותן לילד תחושת ביטחון. תחושת סדר. שום דבר לא מפתיע אותו. הוא יודע מה קורה עכשיו ומה אחר כך. הקנו לילדים סדר יום ברור. בשעה זו מתעוררים, בשעה זו אוכלים, בשעה זו מכינים שיעורים, בשעה זו יוצאים החוצה, בשעה זו הולכים לישון. כשהילדים גדלים, שתפו אותם בקביעת סדר היום. שתפו אותם בקביעת סדר הפעולות. אחד מילדי מעדיף להכין שיעורים לפני ארוחת הצהרים והשני אחרי ארוחת הצהרים. כבדו את הרצונות שלהם, כל עוד הם עומדים ביעד שהציבו לעצמם.

"לחסוך זמן"

למדו אותם "לחסוך" זמן. למשל, לארגן את התיק לפני השינה, או מיד עם סיום הכנת שיעורי הבית, לבחור בגדים לפני השינה, על מנת שלא לבזבז על כך זמן בבוקר. מאז שילדי צעירים, הכנתי להם את הבגדים על הכיסא בלילה שכשיתעוררו, הבגדים יחכו להם על הכיסא. שנים אמרו לי שאני עושה להם נזק ושיגדלו, לא ידעו להתאים בגדים. לא דובים ולא יער. הם רק למדו להתארגן מראש, כיום הם עושים זאת לעצמם והם פשוט למדו להכין הכל מראש ערב קודם.

הפסקות

עלינו להשתדל לא "לדחוס את היום", למדו את הילדים שיש גם שעות בהם לא עושים כלום. פעמים רבות אמרתי לילדי "אני לא תוכנית בידור" לשמע השאלה "אמא, מה עושים עכשיו?". למדו אותם להעסיק את עצמם וצרו איזון בין פנאי לפעולה. פעמים רבות הילדים רואים אותנו רצים ממקום למקום וממשימה ומשימה. אמרו לילדים, עכשיו עוצרים. נחים. עושים הפסקה של מספר דקות. למדו אותם שהפסקה היא חלק מניהול זמן. אל תחששו לאמר "אנחנו כבר יושבים יחד מעל שעה, אני חושבת שכדאי שנעשה הפסקה קלה".

שונות בין ילדים

חשוב מאוד לא להתעלם מצרכיו של הילד. בין ילדי יש את האחד שיושב מהבוקר עד הערב בלי הפסקה ויש את האחר שמסתובב סביב עצמו שעה שלימה עד שיושב. אני משוה את זה תמיד לשיר "יש חור בדלי". יש חור, צריחך לסתום אותו, מביאים קש, הקש ארוך, צריך לחתוך אותו, מחפשים סכין, הסכין כהה, צריך לשייף אותה, האבן יבשה, צריך להרטיב אותה וכן הלאה. הילד התחיל עם חור בדלי ועכשיו הוא משייף סכינים. עבר ממשימה למשימה מבלי לזכור מה היתה המשימה הראשונה ומצא עצמו משייף סכינים בלי לבצע את משימתו. ילדים כאלה זקוקים להרבה יותר הכוונה, לגבולות ברורים, לניהול זמן על פי שעון ולאימון רב. חשוב לתת להם הפסקות, לחלק את הלמידה למספר רב של חלקים ולהתעקש שכל שלב יעשה מבלי שיצליח לגרור אתכם לניסים ונפלאות שאינם קשורים למשימה.

לוח גאנט

למדו את הילדים לא לחשוש מתכנון זמן. לא להלחץ מהאפשרות שלא יעמדו בתכנון הזמן. כשהבת שלי למדה לבגרויות, הדפסנו לוח שנה ענק וכהפתעה תלינו לה אותו על כל הקיר בחדרה. בכל יום כתבנו כמה ימים נשארו עד לכל בגרות (מעין טבלת יאוש) והצענו לה למלא את הטבלה בתוכן כך שעד כל בגרות, היא מסיימת את כל החומר (מעין לוח גאנט לבגרויות). הלוח הזה לימד אותה לתכנן את הזמן. לנהל זמן כשיש לך עומס משימות.

מי מנהל את מי

אל תתנו בבית את התחושה שהזמן מנהל אתכם. רובנו בארץ נמצאים ב"לחץ זמן תמידי". "אין לי זמן", "טס לי הזמן", "למי יש זמן". אורח החיים שלנו טובעני ומהיר ואנחנו מנסים לשלב בין הורות, זוגיות, קריירה, משפחה ורצון למושלמות. חלקנו חיים בתחושה שהזמן מנהל אותנו במקום שאנחנו ננהל את הזמן. תנו לילדים את התחושה שאתם שולטים בזמן. שאתם מנהלים אותו. שאתם לא חוששים לקחת על עצמכם מטלות. ששום דבר לא מגיע על חשבון הזמן שלכם איתם.

השתדלו לא לקחת אחריות על הזמן של הילדים שלכם. כשהם צעירים, הזכירו להם, נשאר לך רבע שעה לצאת, נשארו לך יומיים להגיש את העבודה. אל תאפשרו להם להשאיר נושאים ל"רגע האחרון". כשהם גדלים, לאט לאט הסירו אחריות ותנו להם לנהל את הזמן של עצמם ולקחת אחריות על הזמן של עצמם.

אל תחששו לדרוש מהם למלא תפקידים בבית גם בתקופות של עומס בחוסר בזמן. ילד צריך ללמוד שגם בתקופות לחץ יש להתנהל ולא לזנוח את תפקידיו (כשיש לי עומס בעבודה אני מפסיקה לבשל?).

מיומנויות ניהול זמן

הקנו להם מיומנויות של ניהול זמן. למדו אותם לנהל יומן. יומן יומי, שבועי, חודשי. כתבו ביומן מתי יש לכל בן משפחה יום הולדת, מתי יום הנישואין, מתי החגים, מתי חופשות, חוגים, הכנת שיעורי בית ועוד.

למדו אותם לתת "סדרי עדיפויות". להפריד בין "חשוב" ל"דחוף". בין "צריך" ל"הכרחי".

השתדלו לא לדבר ב"דיעבד". "אוי…חבל שלא הספקתי ללכת לחדר כושר", "חבל שלא אפיתי את העוגה". הרגילו אותם לכך שאתם עומדים במטלות שלכם. אמרו "מזל שהלכתי לחדר כושר,, "מזל שהכנתי את העוגה". אל תצטערו על מה שלא עשיתם, תשמחו עם מה שעשיתם.

ילדים בוגרים – למדו לבחור. "את עמוסה? אז ותרי על הליכה לסרט אם את צריכה ללמוד למבחן". "ותרי על שני חוגים בשבוע אם את גם רוצה להדריך בצופים". למדו אותם לבחור. בחירה וויתור הם חלק בלתי נפרד מהחיים – אי אפשר לעשות הכל. עדיף לעשות מעט וטוב מאשר הרבה ולא להצליח להיות מרוצים ממה שעשיתם.

עזרו להם לעמוד ביעדים שהציבו לעצמם. למדו אותם שניתן להעזר בבני המשפחה. את צריכה להגיש עבודה ולא הספקת לצבוע את הדף בכחול? אחותך הקטנה תוכל לצבוע לך.

עברו איתם על סדר היום שבנו ובדקו שהוא אפשרי, הגיוני. תרמו מניסיונכם.

למדו אותם לעבוד עם טיימר או שעון חול. בדיוק כמו שאנחנו מדליקים טיימר בתהליך הכנת עוגה או תבשיל, כך גם למדו את הילדים לנהל את הזמן של הפעולה שהם עושים. להגדיר זמן ולנסות לעמוד בו. ילדים בוגרים יותר אנחנו מלמדים לענות על שאלה במבחן בהתאם לניהול זמן המבחן, לתת הרצאה בהתאם למסגרת זמן או אפילו לעשות ספורט בהתאם למסגרת זמן. הטיימר מעניק מסגרת זמן והופך להיות "מאמן" לעמידה בלוח הזמנים.

הפרידו בין עמידה בלוח זמנים שבועי לעמידה בלוח זמנים יומי לעמידה בלוח זמנים של משימה.

ניהול זמן הוא חלק משמעותי מאוד מחינוך. ילדים שלומדים לנהל את זמנם מרגישים סיפוק ומיצוי של החיים. העניקו לילדיכם מיומנויות של ניהול זמן נכון והם עוד יודו לכם על כך.

אז מה צריך לעשות על מנת ללמד את ילדינו לנהל את זמנם?

  1. למדו אותם לקרוא שעון.
  2. ציירו להם שעון גדול וסמנו עליו פעילויות
  3. הקנו להם סדר יום ברור וקבוע.
  4. תנו לילדים דוגמא אישית של ניהול זמן ותנו להם להתנסות בניהול זמן.
  5. הגבילו פעולות במשך זמן ברור. שהילדים ידעו מתי יוצאים ומתי חוזרים.
  6. הודיעו על פעולה שעליהם לעשות מספיק זמן מראש על מנת שיוכלו להיערך.
  7. למדו את הילדים להכין רשימות של משימות.
  8. למדו את הילדים להכין לוח שנה יומי, שבועי, חודשי ושנתי.
  9. למדו אותם לעשות הפסקות. צריך ללמוד גם "לא לעשות".
  10. שימו לב ל"שונות" בין הילדים. דרשו מהילדים בהתאם ליכולותיהם, מיומנויותיהם, התפתחותם ובשלותם.
  11. תנו תחושה שאתם מנהלים את הזמן ולא שהזמן מנהל אתכם.
  12. למדו אותם "לחסוך זמן", להכין דברים מראש. לסדר ילקוט, להכין בגדים למחר.
  13. למדו אותם לעבוד עם טיימר.
  14. למדו אותם לתת סדרי עדיפויות למשימות. "חשוב" או "דחוף".

 

השאר תגובה

הבהרה

המידע המופיע באתר זה, המלצות, שאלונים וטיפים, הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ מקצועי. על הקורא לפנות למומחה
על מנת לקבל ייעוץ מקצועי. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע
המופיע באתר.