מאמרים חדשים

איך נלמד את הילדים (או בעיקר את הילדות) להתמודד עם "ריבים בין חברות"
האם אתם מתייחסים לתעודת הסיום מביה"ס כאמצעי למינוף וצמיחה?
לפתח הומור בקרב ילדים
לעודד את הילדים לעשות (כמעט) הכל ב"עשר אצבעות"
כיצד ללמד ילדים להקשיב?
נכנס יין – יצא סוד – האם עלינו ללמד את הילדים לשמור סוד או שיותר חשוב ללמד אותם לספר הכל?
איך מאמא הפכתי להיות מזכירה??? – מה זה כל הדפים האלה???
האם לחשוף ילדים למהדורת החדשות?
איך לגדל ילדים אכפתיים
מי מפחד ממסיבת הסיום? – איך להתמודד עם ילד שמסרב להופיע במופע סוף השנה
האם הילד שלי בשל לא ללכת לקייטנה ולהישאר בבית?
להתמודד עם עקשנות של ילדים
ישראל דוז פואה!! למדו את הילדים שירים ישראלים – ותרוויחו!!!
"לילה ראשון בלי אמא" – כיצד להכין את הילדים לישון מחוץ לבית
"תנו לזמן זמן" – איך ללמד ילדים לנהל את הזמן שלהם
ילדי ה"יַכְנֶע"
ילדי דור ה"WOW"
לגדל ילדים שמעזים ללכת "נגד הזרם"
איך להיות הורים מעורבים בחיי המתבגר?
"התמדה" – המנוף למימוש הפוטנציאל
"גפן במובן גאפן"- כיצד נפתח את אוצר המילים של ילדינו
תחרות בין אחים במשפחה
"לעודד ילד לחלום…"
פייסבוק! אמור לי מי הם ילדיך – ואומר לך מי אתה!
כללי

"לעודד ילד לחלום…"

0 93

כמה פעמים יצא לכם לשוחח עם הילדים שלכם על החלומות שלהם? על השאיפות שלהם? על "מה הם רוצים להיות כשיהיו גדולים?"

 

על מה הילדים שלכם חולמים? מהם הרצונות שלהם? לאן הם רוצים להגיע?

ילדים רבים נתקלים מדי פעם בשאלה (הלעיתים מביכה): 'מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול?'. ילדים שלא הורגלו לחשוב על העתיד, לחלום, לדמיין, לשאוף, לצפות – מתקשים לענות על שאלה זו.

הם נשאלים על ה"אני". ילדים רבים לא עוסקים ב"אני" שלהם. קשה להם להתבונן פנימה. בכל גיל קיימת בשלות אחרת להתמודד עם שאלות הנוגעות לעתיד. בשלבי ההתפתחות הראשונים, ילדים נותנים מענה ל"חלום" בחיקוי דמויות שהיו רוצים להיות. "אני רוצה להיות מורה", כמו המורה שלי, "אני רוצה להיות מוכרת בחנות", כמו המוכרת בחנות שאני מכיר. התשובות שלהם מתערבבות עם דמויות שפגשו ועם הרושם שהשאירה עליהם אותה דמות. ראיתי בטלוויזיה אסטרונאוט, אני רוצה להיות כמותו. "כשאהיה גדול אני רוצה להיות אסטרונאוט".

מתבגרים, מתחילים לחשוב על עתידם במונחים ריאלים יותר מילדים. אני טוב במחשבים, אז אני רוצה להיות תכנת כשאהיה גדול, אני טובה בציור ושרטוט, אז אני רוצה להיות אדריכלית כשאהיה גדולה. אני יודע לטעון ולשכנע, אז אני רוצה להיות עורך דין כשאהיה גדול.

 

אימון לחשיבה על העתיד!

חשוב לאמן את הילדים לחשוב על העתיד שלהם. לחשוב רחוק. החשיבה על העתיד, יוצרת אצלם שאיפות שמפורטות לצעדים בדרך שעליהם להשיג במטרה להגיע ולהגשים את השאיפה. ילדים מביעים את שאיפותיהם וחלומם בפשטות, באופטימיות, עם הרבה אמונה ורצון שזה יתגשם.

יש הורים שלוקחים את תפקיד ה"חלום" רחוק והופכים להיות "מנטורים" של ילדיהם ומאמנים אותם להישגים בתחומים הישגיים ייחודיים. זוהי הדוגמא הקיצונית ליצירת שאיפות ואין בכוונתי להמליץ עליה. להיפך, הורים אלו לעתים קרובות מונעים מילדיהם את שנות הילדות היחידות שיש להם במטרה להשיג הצלחה ותהילך זה פסול בעיני.

ברצוני לכוון את ההורים למתן כלים לילדים שלהם באמצעותם יצילחו לחלום, יצליחו לחשוב רחוק, יפתחו שאיפות, אבל לא במחיר הוויתור על ילדותם.

שאיפה לעתיד!

בבסיסו, האדם שואף לעסוק בתחומים שגורמים לו הנאה או בדברים שמעניקים לו כסף ומעמד. בשלושת האפשרויות, האדם מחפש את האושר, את מה שיעשה לו טוב.

שאיפה לעתיד לא צריכה להסתכם רק בלימודים או מקצוע. ביכולתנו לאמן את הילד "לצייר" תמונת עתיד שתכלול חשיבה על איפה יגור, כמה ילדים יהיו לו, איפה יהיה בעולם, איזה סוג של בית יהיה לו, איזו חית מחמד יגדל וכד'.

לחשוב על העתיד – זו יכולת. יכולת הניתנת לפיתוח. יכולת הניתנת לאימון. ילד שחולם הופך להיות שאפתן, מוטיבציוני, סקרן, כזה שלא מסתפק בתשובה אחת אלא מנסה למצוא עוד פתרונות ועוד כיוונים. יכולת "לחלום" מפתחת חשיבה יצירתית. חשיבה מסועפת. חשיבה רבת מימדים. מפתחת את היכולת לראות משהו עתידי, משהו שעדיין לא קיים. מפתחת את היכולת לראות אותי בתוך ה"לא קיים הזה". את היכולת לחשוב איפה אני רוצה להיות בתוך כל זה.

מתן כלים!

השלב הבא בפיתוח היכולת לחלום היא מתן כלים להגיע לידי הגשמה והתגשמות של המטרה. איזה יעדים אני צריך להציב לעצמי על מנת להגיע לכך. אני לא מצפה מכל הורה לשבת עם ילדו ולהכין "רשימת מכולת" או "רשימת יעדים" מפורטת שתיתלה על דלת המקרר ולידה נכתוב V או X כשכל יעד מושג. הכוונה היא להקנות להם דרך חשיבה. להקנות להם דרך הסתכלות מעמיקה יותר על הדברים.

ילד ששואף להיות עורך דין, לדוגמא, נשדר לו שבשביל זה, כדאי שישקיע בלימודים, כדאי שיתנסה ב"דיבייט", נחשוף בפניו סדרות טלוויזיה רלוונטיות. שוב, לא כפרוייקט. אלא כחלק מהמהלך התקין והשוטף של החיים.

אמונה עצמית!

כדי להצליח לחלום, על הילדים להאמין בעצמם ועל ההורים לשדר לילדים שהם מאמינים בהם. שהם יודעים שהם מסוגלים ויכולים להצליח. האמונה בעצמך, במיוחד של הסביבה, מאוד חשובה. מכירים את "אפקט פיגמליון"? נבואה שמגשימה את עצמה? הרעיון העומד בבסיס "אפקט פיגמליון", שמקורו בתרבות יוון, הוא שציפיותיו של אדם עשויות להשפיע על התנהגות הזולת.

מסופר על הנסיך פיגמליון שרצה ליצור פסל של אישה אידיאלית. הוא כל כך הצליח עד שהתאהב ביצירתו כאילו הייתה אישה אמיתית. האמונה בעצמו והאמונה באהבתו הפכו את היצירה לדמות ממשית.

"אפקט פיגמליון" בחינוך הוא נבואה שמגשימה את עצמה. מחקרים הוכיחו שסטיגמות שנאמרו מראש על תלמידים השפיעו על התייחסות המורה אליהם וכתוצאה מכך על הישגיהם. בתחילת שנת הלימודים קבוצת מורים קיבלה מידע על מספר תלמידים בכתתם כבעלי יכולות יוצאי דופן בלימודים, ונאמר להם שמצופה מהם שבמהלך שנת הלימודים תחול התקדמות רבה בהישגיהם. לגבי שאר תלמידי הכיתה לא ניתן למורים כל מידע. התלמידים שהוגדרו כבעלי יכולות יצאי דופן נבחרו באופן אקראי. בתום השנה נאספו נתונים על התלמידים ואלה הראו כי  הישגי התלמידים שהוגדרו כבעלי יכולות יוצאי דופן בלימודים, היו גבוהים יותר משל חבריהם לכיתה. בנוסף, תלמידים אלה זכו לחוות דעת חיובית על הסתגלותם החברתית ועל הישגיהם.

אחת המשימות החשובות של ההורה היא להאמין בילד, להעביר לו את האמונה בעצמו  ולהניע אותו ללמידה והתפתחות מתמדת. אם מצבים מוגדרים כממשיים על-ידי בני-אדם, הם הופכים ממשיים בתוצאותיהם. כדאי לקחת בחשבון כי "אפקט פיגמליון"משמעותי במיוחד אצל ילדים בבית הספר היסודי. גיל זה קל יותר לעיצוב וקשוב יותר להורים. זרעים שנזרע בגיל זה, ינבטו עם ההתבגרות.

"עצה ממזרית"!

כשבני היה צעיר, ועבר תקופה שבה פחות האמין בעצמו, יום אחד לקחתי אותו לשיחה ואמרתי לו שאני אספר לו סוד, שמעולם לא סיפרתי לאף אחד. סיפרתי לו שכשהוא נולד, הוא עבר מבחן מיוחד שעוברים כל התינוקות ובסיום המבחן נאמר לי שיש לו יכולות גבוהות בצורה יוצאת דופן ושהוא הרבה יותר מוכשר מאחיו (דבר שכמובן לא היה מעולם). הסברתי לו שאת התשתית יש לו, כי הרי אמרו לי את זה מיד כשנולד, וכל מה שעליו לעשות זה להוציא את היכולות האלו לפועל. להצליח! העברתי לו את התחושה שיש לו יכולות יוצאי דופן. שיחה זו מאוד השפיעה עליו וגרמה לו לשינוי בגישה. השינוי לא מגיע תוך יום, מדובר בתהליך, אבל זוכרים שדיברתי על "עצות ממזריות"? זו דוגמא לעצה כזו. מאז אותו יום (שהוא בטח שכח מזמן), באותה שנה, בכל פעם כשהיה לו קשה הזכרתי לו את שיחה ואמרתי חצי בסוד, חצי בקריצה: "זוכר מה סיפרתי לך על המבחנים כשנולדת?", משפט זה לרוב החזיר אותו למציאות. החדיר בו אמונה עצמית ואמונה ביכולותיו. לאחר ניסיון זה, כל ילדי האחרים עברו את השיחה הזו איתי, כל אחד לחוד, כשכל אחד בטוח שהוא בעל יכולות יוצאי דופן – ואכן הנבואה הגשימה את עצמה. אני מאמינה בהם, הם מאמינים בעצמם – וזו נוסחה מוצלחת.

זיהוי קשיים!

עלינו כהורים לזהות את הקשיים שהילדים חווים וליצור תנאים אופטימליים. עלינו להיות קשובים לילדים, להכיל אותם, לתמוך בהם ובעיקר לזהות את המכשולים הפנימיים החיצוניים שעומדים בדרכם. אם זה ילד מציק, אם זה אח שנותן מכה או מעיר הערה, בדיוק כשאנחנו מסובבים את הראש, אם זה מדריך בחוג או אם זה נהג ההסעות (להרחבה ממליצה לקרוא את המאמר על פיתוח הדימוי העצמי).

תחושת מסוגלות עצמית!

כדי שילד יהיה מסוגל לחלום, יש לפתח בקרבו תחושת מסוגלות עצמית. איך מפתחים תחושת מסוגלות? על ידי הערכת המשימות שניתנו לו. חשוב לבטא הערכה להצלחות של הילדים. חשוב גם לא להגזים על מנת לא ליצור חוסר אמינות וחוסר התייחסות להערכה. לילדים חשוב לקבל משוב חיובי, אך מהיימנותו של המשוב חשובה לא פחות. חשוב שהמשוב יהיה עם ביצוע הסיטואציה, שיהיה כן ואמיתי (אפשר להגיד שאני מאוד גאה בך על שהרכבת את הפאזל, אך מאוד לא מרוצה שהשארת את החדר לא מסודר), לתת משוב מפורט, כזה שאפשר להבין ממנו במה הייתי טוב (וגם במה לא) ובעיקר להדגיש שההישג הושג בזכות הילד (ולא בזכות חבריו, בזכות "מזל" או בזכות המדריך).

ככל שילד יאמין יותתר במסוגלותו, כך הסיכוי שהוא ינסה, יתנסה ולא יחשוש – גבוה יותר. ילד בעל תחושת מסוגלות עצמית גבוהה, יחלום יותר, ידמיין, ינסה להמציא המצאות, לחשוב רחוק, יאמין שהוא מסוגל להצליח ולא יחשוש בניסיונות.

עידוד להישגיות!

בשנים האחרונות עידוד להישגיות, התמדה והשקעה, כאילו הפכו "מילה גסה" באוכלוסיות מסויימות. כולם מפחדים מעידוד להישגיות ושמים דגש על ההיבטים הערכיים והחברתיים. כל ביה"ס שהתהדר עד לא מזמן בהישגים, לאחרונה, חרט על דגלו גם את המושג ערכים. זה נכון. חינוך לערכים זה דבר מאוד חשוב ומשמעותי. אנחנו לא רוצים לפתח ילדים, או חברה הבנויה מאנשים הישגיים בעלי הישגים גבוהים אך ללא יחסי אנוש, ללא מיומנויות חברתיות וללא כיבוד ערכים בסיסיים. אך אני רוצה להחזיר עטרה ליושנם של ה"הישגים". יש הורים שחוששים לעודד הישגיות ומוכנים לוותר – "העיקר שהילד יהיה מאושר". חשוב לזכור שאושר קשור גם להצלחה. ילד מצליח הוא ילד מאושר. כדאי לעודד ילד להישגיות וצריך לדעת כי הישגיות קשורה להשקעה ולמאמץ. למדו אותם להתאמץ להשיג, לא לוותר, להגיע לאותו מקום אליו שאפו, לדמיין ולהשיג. מחקרים מראים שילדים להורים שעודדו אותם להישגים, השיגו הישגים גבוהים יותר מילדים להורים שלא עודדו להישגים. הורה שיעודד את ילדו לחלום, לשאוף ולהשיג, יגדיל את הסיכויים של בנו להגיע לידי הגשמה.

דוגמא אישית!

ילד לומד מתוך דוגמא אישית. ילד שחי בסביבה חולמת, סביבה שואפת, סביבה שמאתגרת את עצמה, הוא ילד שילמד לשאוף ולרצות. שאיפה לא חייבת להיות בחפיפה עם הצלחה. יש ילדים שמאוד מצליחים בלימודים או בתחום ספורט או אמנות כלשהו, אך הצלחתם באה להם בקלות. ללא כל מאמץ. עם כל ההצלחה והכישרון, הם לא חולמים, לא שואפים ולא יודעים מה לעשות על כל הטוב ש"נפל עליהם". לעומתם יש ילדים בעלי יכולות פחות גבוהות, אך בעלי מוטיבציה גבוהה, תחושת מסוגלות עצמית גבוהה ואמונה עצמית. הם מוכנים לעבוד קשה, מוכנים להתאמץ, גדלו בבתים אמביציונים, גדלו עם מדריך אמביציוני או נפגשו במורה שעודד אותם ונתן להם להרגיש משמעותיים – הם מוכנים לעשות הכל כדי להצליח. ילדים כאלה מפתחים אחריות, עצמאות ומשמעת עצמית. ילדים כאלה יגשימו את חלומותיהם.

השתדלו לא לוותר לעצמכם על משימות, תנו דוגמא אישית ואל תוותרו לילדים. הורים שנוטים לוותר לילד, לעשות במקומו, לגונן על הילד. משדרים לילד חוסר מוסגלות עצמית. הורים צריכים לשדר לילד שהוא יכול. לא לוותר. לא לעשות במקומו. הורות מגוננת היא הורות חוסמת. עלינו לעודד את הילדים, לדרבן אותם לפעולה ועשייה, לסייע להם להגיע להצלחות ולתמוך בהם. כך יאמינו בעצמם ויאפשרו לעצמם לחלום.

חלום של ילד!

החלום של הילד מתפתח עם השנים. ילד קטן יחלום שהוא רוצה להיות אסטרונאוט, כשיגדל, יתרגם את החלום ללהיות טייס בצבא וכשיגדל עוד יותר יתרגם את החלום ללהיות מהנדס. ככל שהילד נחשף ליותר נושאים ועולם המושגים שלו מתרחב, כך הוא רואה עצמו ביותר אפשרויות ותפקידים וכך החלום שלו הופך להיות מחלום דמיוני, לחלום מציאותי. עודדו את הילדים לשתף אתכם בחלומות שלהם. לספר לכם מה השאיפות שלהם, לאן הם רוצים להגיע, מה יחשב בעיניהם כהצלחה וסמנו להם סימני דרך להצלחה שאם יגשימו אותם, סביב להניח שיגיעו ליעד שהציבו לעצמם. תנו להם דוגמאות מהיומיום. רואה את הכתבה בעיתון? הוא הצליח כי כשהוא היה קטן הוא עשה כך וכך וכשגדל בחר בכך וכך ונפגש עם זה וזה והשקיע והתאמץ ולא ויתר והשיג.

שרטטו בפניהם, כבר מגיל צעיר, את המסלול שבעיניכם נכון שיעברו בחייהם. גן ילדים, ביה"ס יסודי, חטיבת ביניים, תיכון, צבא, השכלה גבוהה. ילדים אוהבים לדעת מה השלב הבא. תבנו להם אופק. לאן ממשיכים. איך מתקדמים. ילדים אוהבים לשמוע סיפורים כביכול "עתידיים". בשלבים הראשונים זה נראה להם דמיוני וממש לא שייך אליהם. ככל שהם מתבגרים, הם מבינים איפה הם נמצאים ביחס למסלול חייהם ומה עוד מחכה להם. הם לומדים להציב לעצמם יעדים, לומדים מה נחשב הצלחה, לומדים מה נחשב כישלון, בונים את העצמי שלהם מבחינת איפה הם רוצים להיות במסלול הזה, מה תמונת העתיד שלהם. מה הם ילמדו, לאן הם ימשיכו אחרי הלימודים. לא קל לחשוב כל כך רחוק. גם למבוגר לא קל לחלום. חשוב שתלמדו אותם לחלום, לדמיין ולשאוף. כל השאר יעשה מעצמו.

אז מה עלינו לעשות על מנת לעודד את ילדינו לחלום:

  1. למדו אותם לחלום על העתיד. מה הם רוצים לעשות? מה הם רוצים להיות? איפה הם רוצים לחיות?
  2. הרגילו אותם מגיל צעיר לדמיין, לחשוב רחוק, לפנטז על העתיד. אל תדמיינו רק מה יקרה להם. דמיינו מה יקרה למדינה, מה יקרה לעולם, מה יקרה למכוניות, למטוסים, לצמחיה.
  3. עודדו שאפתנות. הרגילו אותם להאמין בעצמם ולדעת שהם יכולים להשיג כל דבר שירצו.
  4. תפרגנו ותרבו לתת משוב חיובי. תנו להם תחושה של הצלחה, של מסוגלות עצמית.
  5. שרטטו להם את מסלול החיים. לאן ניתן להגיע, מה מצפה להם בהמשך, מה ניתן להשיג.
  6. חשבו ביחד מה צריך לעשות כדי להשיג מטרה מסויימת. איך הצליחה אפל, מה הם עשו כדי להצליח, איך הצליחה גוגל?
  7. אל תוותרו להם. דאגו שישיגו את המטרות או היעדים שהציבו לעצמם. אם החליטו, שיממשו, שלט יזנחו. עודדו אותם, לוו אותם, תתמכו בהם.
  8. אמנו אותם לחשיבה יצירתית. חשיבה מסתעפת. חשיבה רב כיוונית (להרחבה ראו את העצות לפיתוח חשיבה יצירתית).
  9. תנו דוגמא אישית. אל תוותרו לעצמכם. אם הילד יודע שאתם צריכים לעשות משהו, תראו לו שאתם עומדים בהבטחה ובמשימה.
  10. הקפידו לפתח בקרב הילדים אחריות אישית. לקחת על עצמם משימה, לנהל אותה ולהצליח. משימה יכולה להיות שונה בכל גיל. בגיל צעיר המשימה תהיה לסיים להרכיב את הפאזל או את הלגו, בגיל מבוגר יותר, המשימה תהיה להכין מצגת או לארגן מפגש כיתתי ובגיל מבוגר יותר המשימה תהיה להעביר הרצאה לכיתה (או כל דבר אחר).
  11. עודדו עצמאות. ילד עצמאי הוא ילד שסומך על עצמו, שמאמין בעצמו ושפחות מושפע מאחרים.
  12. הקנו משמעת עצמית. ילד עם משמעת עצמית הוא ילד שעומד במשימות שלקח על עצמו ויוכל להגשים את חלומותיו. הוא לא צריך תזכורות ולא זקוק להערות כמו "עשית?", "סיימת?". עודדו את הילד למשמעת עצמית ולעמידה ביעדים בהתאם למשימות שעומדו בפניו.
  13. עודדו להישגים. לא רק בלימודים, גם בהיבטים הבלתי פורמאלים. בכל תחום שהילד בוחר, גם אם מדובר בגידול ירקות בגינה, עודדו אותו להצליח. להשיג.
  14. היו קשובים. ילד שקשובים לו סומך על הסביבה, נון בה אמון ומוכן לקחת על עצמו משימות מאחר והוא חושש לטעות. הוא יודע שאם יטעה, יש מי שיקשיב לו ויכוון אותו.
  15. הקנו לילד אמונה עצמית. שדרו לו שאתם מאמינים בו, סומכים עליו ובטוחים שיגשים את כל משאלותיו וחלומותיו.

 

השאר תגובה

הבהרה

המידע המופיע באתר זה, המלצות, שאלונים וטיפים, הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ מקצועי. על הקורא לפנות למומחה
על מנת לקבל ייעוץ מקצועי. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע
המופיע באתר.