מאמרים חדשים

איך נלמד את הילדים (או בעיקר את הילדות) להתמודד עם "ריבים בין חברות"
האם אתם מתייחסים לתעודת הסיום מביה"ס כאמצעי למינוף וצמיחה?
לפתח הומור בקרב ילדים
לעודד את הילדים לעשות (כמעט) הכל ב"עשר אצבעות"
כיצד ללמד ילדים להקשיב?
נכנס יין – יצא סוד – האם עלינו ללמד את הילדים לשמור סוד או שיותר חשוב ללמד אותם לספר הכל?
איך מאמא הפכתי להיות מזכירה??? – מה זה כל הדפים האלה???
האם לחשוף ילדים למהדורת החדשות?
איך לגדל ילדים אכפתיים
מי מפחד ממסיבת הסיום? – איך להתמודד עם ילד שמסרב להופיע במופע סוף השנה
האם הילד שלי בשל לא ללכת לקייטנה ולהישאר בבית?
להתמודד עם עקשנות של ילדים
ישראל דוז פואה!! למדו את הילדים שירים ישראלים – ותרוויחו!!!
"לילה ראשון בלי אמא" – כיצד להכין את הילדים לישון מחוץ לבית
"תנו לזמן זמן" – איך ללמד ילדים לנהל את הזמן שלהם
ילדי ה"יַכְנֶע"
ילדי דור ה"WOW"
לגדל ילדים שמעזים ללכת "נגד הזרם"
איך להיות הורים מעורבים בחיי המתבגר?
"התמדה" – המנוף למימוש הפוטנציאל
"גפן במובן גאפן"- כיצד נפתח את אוצר המילים של ילדינו
תחרות בין אחים במשפחה
"לעודד ילד לחלום…"
פייסבוק! אמור לי מי הם ילדיך – ואומר לך מי אתה!
כללי

לעודד את הילדים לעשות (כמעט) הכל ב"עשר אצבעות"

0 71

רוב המבוגרים שמתרפקים על העבר, נזכרים בימים בהם שהו רוב היום ברחובות, מצאו גרוטאה או שתיים, גררו אותה על פני הרחוב, הוסיפו לה שני חוטי תיל וגלגל ודמיינו שזה רובוט, חיברו אותה לחוט ארוך והפכו אותה למכבש באמצעותו ייבשו פרחים, או הפכו אותה לנדנדה ששמשה אותם שעות רבות במהלך היום.

הילדות של "פעם" כללה הרבה שעות של דמיון והרבה שעות של יצירה, של עשיה. בבתי הספר היו שיעורי נגרות, שיעורי תפירה. למדנו לתכנן על דף נייר בדרך חד מימדית, להפוך את התכנון לרב מימדי ולהוציא את התכנון לפועל. היו לנו שיעורי חקלאות, למדנו לשתול, לנטוע ולזרוע, ניכשנו עשבים ונהננו מתוצר ידינו.

לא עושים – בעיקר רוכשים

היום הילדים חווים בעיקר מצבים של קניה ורכישה. הם כמעט ולא עושים, פחות רוקמים, פחות יוצרים, פחות מתכננים. רוב עבודות התכנון שלהם קיימים במחשב ותהליך ההוצאה "מהמחשב החוצה" כמעט ולא קיים. תהליכי היצירה נשארו רלוונטיים בעיקר לגיל הרך. מעבר לציור, גזירה, פלסטלינה, בצק או הדבקה, אנחנו מעמיסים על הילדים ערכות יצירה רבות ומגוונות שאת רוב העבודה סביבן, אנחנו עושים בעצמנו והילדים בעיקר מביטים. מי מאיתנו לא חווה אחרי יום הולדת בגילאי הגן קבלת עשרות ערכות יצירה רבות ומגוונות (חלקן כפולות) והחל בתהליך ההרכבה, החיתוך, השיוף, ההדבקה – כדי להגיע לתוצר המוגמר. הגילאים המצויים על הערכות נכתבו בעיקר כדי לעודד את טווח הרכישה ולרוב אינם מתאימים לגיל הילד האמיתי.

לעשות ב"עשר אצבעות"

תהליך היצירה ב"עשר אצבעות" הוא תהליך מאוד משמעותי להתפתחות הילד. הוא נותן לילד ביטחון שהוא יכול לעשות הרבה בעצמו, שהוא אינו תלוי באחרים ושהוא בעיקר עצמאי.

יום אחד, כשאחד מבני היה בערך בכיתה ב', הכנסתי את הכביסה למכונת הכביסה וגיליתי שהשרוול של אחת מחולצות בית הספר תפור (בצורה מרושלת). כמובן שמאוד הופתעתי ומיד שאלתי את ילדי לפשר התפירה. התשובה שקיבלתי היתה מאוד תמימה. "נקרע לי השרוול, אז תפרתי אותו כי אני אוהב את החולצה הזו…".

הילד ידע לתפור, ידע איך משחילים חוט במחט, ידע שכשבד נקרע הדרך לתקן אותו היא באמצעות תפירה, ופשוט לקח על עצמו אחריות, הביע תחושת עצמאות ותפר את החולצה בעצמו (בכל אופן ניסה…).

חשוב ללמד ילדים לבצע פעולות בבית בעצמם ולא להיות תלויים באחרים. עליהם להבין שלא כל דבר צריך לקנות או להחליף. אפשר גם לעשות בעצמנו.

 

עשו זאת בעצמכם

חשוב להראות לילדים שגם אנחנו עושים הרבה בעצמנו בבית. למשל סיוד הבית. חגיגה לכל המשפחה. ביחד מניחים את העיתונים על הריצפה, הילדים לובשים שקיות אשפה שמכסים אותם מכף רגל ועד ראש ובעזרת רולרים (חצי יבשים), כל אחד יכול לתרום לתהליך הצביעה (כמובן עם פיניש של אדם מבוגר). ילדים מרגישים המון סיפוק ותחושת תרומה אחרי תהליך כזה.

כאשר אתם עושים חור בקיר, תולים תמונה, קודחים, שתפו את הילדים. תנו להם לקחת חלק בעשייה. הסבירו להם מה המטרה ומה אתם עושים. הם לומדים מזה המון.

כאשר משהו מתקלקל בבית, נוזל, נשבר. שתפו אותם בניסיון למצוא פתרון. הראו להם שניתן למצוא פתרון בעצמנו. האינטרנט מלא בסוגי פתרונות אפשריים. למדו אותם שיש להם את היכולת למצוא פתרון לכל בעיה. תנו להם ביטחון בעצמם.

למדו אותם מיומנויות של תפירה, סריגה, רקמה, נגרות, שתילה. זה נשמע לא פשוט, אבל זה מאוד פשוט. ראשית, האינטרנט מלא בקטעי וידאו ללימוד עצמי. שנית, קיימים חוגי מלאכת יד שיכולים לתרום הרבה בנושא ובנוסף יש כמובן ערכות יצירה מוכנות שמלמדות את התהליך שלב אחרי שלב. החל מריקמה, סריקה, הכנת שטיח קטן ועוד.

קנו מסורית, למדו אותם לנסר עץ. לחבר כל חלק לשני באמצעות פטיש ומסמר ולעשות קופסא, או מדף. למדו אותם לשייף את העץ בנייר זכוכית. זה פשוט מאוד, מעצים ונותן תחושת הצלחה מאוד משמעותית.

יש הורים שחוששים מפציעות. זה גם חלק מהתהליך. היו לידם, כוונו אותם. תנו להם הוראות בטיחות, מה מותר ומה אסור.

כאשר מחפשים לקנות מתנה לסבא, סבתא או אדם קרוב. נסו ללמד אותם להכין מתנה בעצמם. נצלו חלק מהמיומנויות שרכשו, הפנו אותם לאתרים רלוונטיים באינטרנט ולמדו אותם לעשות בעצמם. לצייר על חפץ, לשזור מחוטים, להשחיל חרוזים, לפסל בחימר, בצק או דס. נסו לחשוב על יצירה של חפצים שימושיים.

המטבח הוא מקום שמפתח מאוד יצירתיות ואת הביטחון שגם אני יכול. במטבח ילדים מפתחים מיומנויות רבות שמאפשרות להם ללמוד לעשות ב"עצמם". במקום לקנות עוגיות, לאפות עוגיות, לאפות חלה וכד'. תנו להם את הביטחון במטבח. אל תחששו מבלאגן ולכלוך. לסדר זה חלק מהתהליך. אל תוותרו על שלב זה. התחילו ממשימות פשוטות של עזרה בחיתוך, קילוף או שטיפת ירקות והתקדמו לאט לאט.

מחזרו שימוש במכשירים מקולקלים

עודדו ניסיון לתקן מכשיר שהתקלקל בעצמכם, או נסו למצוא לו שימוש אחר. בהרבה מכשירים שהתקלקלו, יש חלקים שיכולים להיות רלוונטים לשימוש חוזר אחר. ניתן להפוך כמעט כל דבר לעציץ. אצל הבת שלי ראיתי מסרק שבור שהפך למתקן למראה, אצל הבן שלי ראיתי שתי מטקות שהוכנו מבקבוקים ריקים לצד רוגטקה שהוכנה משני חלקי עץ וגומייה. חלק ממדפסת ישנה, הפך להיות מדף לדפים ומרמקולים ישנים הוצאו מגנטים שקיבלו מעמד של "מגנטי כבוד" כשחיפשנו מתקן לאכסון מסמרים. רשת ישנה של מנגל, נוקתה והפכה למתקן התלוי על הקיר לתליית כלי עבודה וגלגל אופניים ישן הפך להיות משחק בסגנון "גלגל המזל" למסיבות יום הולדת.

חשבו מחוץ לקופסא

עם קצת חשיבה מחוץ לקופסא, תנו לילדים ביטחון שהם יכולים לעשות כמעט הכל בעצמם ומהר מאוד תראו ש"השמיים הם הגבול", הם יגדלו להיות יצירתיים ויצרניים.

שתפו אותם בתהליכי זריעה ושתילה. לא צריך גינה בשביל ללמוד לשתול או לזרוע. מספיקה אדנית או עציץ קטן. נסו לזרוע גרעינים של אבטיח או מלון. לשים גרעין של אבוקדו בצנצנת עם קיסמים או פשוט רכשו זרעים וזרעו יחד באדנית. תהליך ההשקיה, הנביטה, הצמיחה, מאוד מלהיבה את הילדים ומלמדת אותם שהם יכולים לעשות בעצמם!

גם תחפושות אפשר לעשות לבד. חשבו על רעיונות. לפעמים עם קצת יצירתיות אפשר להכין הכל לבד. שוב, האינטרנט מלא ברעיונות החל מלהתחפש לפופקורן על ידי הדבקת גרגרי פופקורן מוכן בצמידות על בגדים, דרך פיית המחזור לה נקשור אוסף של שקיות לחוט על המותן וניצור חצאית, דרך תחפושת של צייר, מוכרת בלונים, קופסת מתנה עשויה מקופסא גדולה עטופה בנייר מתנה ועוד ועוד.

purim2purim4

גם משלוחי מנות, אגרות ברכה, הזמנות לאירועים, אלו דברים שהתרגלנו לרכוש ואנחנו יכולים בקלות להכין לבד. חשוב לתת לילדים את ההרגשה שכמעט הכל ניתן לעשות ב"עשר אצבעות". כך נפתח תחושת ביטחון, תחושת "אני יכול", תחושת מסוגלות עצמית ותחושה שהכל אפשרי. אני לא תלוי בכלום. לא תלוי בחנות, לא תלוי בתקציב, לא תלוי ב"טובות", תלוי רק בעצמי ומסוגל לעשות הכל ב"עשר אצבעות".

אז איך נעודד את הילדים לעשות הכל ב"עשר אצבעות":

  1. נסו לרכוש פחות. עודדו עשייה לבד.
  2. למדו את הילדים מיומנויות של תפירה, סריגה, רקמה, נגרות ועוד.
  3. נסו להחליף מוצרים שאתם נוהגים לרכוש, במוצרים שאתם "עושים בעצמכם". למשל תחפושות, אגרות ברכה, מתנות.
  4. למדו את הילדים מיומנויות חקלאות.
  5. אל תחששו להכניס את הילדים למטבח ולהקנות להם מיומנויות בישול ואפיה.
  6. אל תחששו מפציעות – למדו את הילדים להיזהר וכיצד לשמור על כללי בטיחות.
  7. הסתכלו באינטרנט ולמדו איך עושים מה. הכל נמצא שם.
  8. הפנו את הילדים להסתכל בעצמם באינטרנט במידה ואינם יודעים כיצד לעשות או ליצור משהו. תנו להם את הביטחון שזה בידיים שלהם. שהם מסוגלים.
  9. כשמשהו מתקלקל בבית, נסו לתקן בעצמכם ושתפו את הילדים בתהליך.
  10. נסו לעשות שימוש חוזר במוצרים שהתקלקלו.
  11. תנו להם את הביטחון שאתם מסוגלים לעשות הכל בעצמכם ושגם הם מסוגלים לעשות הכל בעצמם!

השאר תגובה

הבהרה

המידע המופיע באתר זה, המלצות, שאלונים וטיפים, הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ מקצועי. על הקורא לפנות למומחה
על מנת לקבל ייעוץ מקצועי. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע
המופיע באתר.