מאמרים חדשים

איך נלמד את הילדים (או בעיקר את הילדות) להתמודד עם "ריבים בין חברות"
האם אתם מתייחסים לתעודת הסיום מביה"ס כאמצעי למינוף וצמיחה?
לפתח הומור בקרב ילדים
לעודד את הילדים לעשות (כמעט) הכל ב"עשר אצבעות"
כיצד ללמד ילדים להקשיב?
נכנס יין – יצא סוד – האם עלינו ללמד את הילדים לשמור סוד או שיותר חשוב ללמד אותם לספר הכל?
איך מאמא הפכתי להיות מזכירה??? – מה זה כל הדפים האלה???
האם לחשוף ילדים למהדורת החדשות?
איך לגדל ילדים אכפתיים
מי מפחד ממסיבת הסיום? – איך להתמודד עם ילד שמסרב להופיע במופע סוף השנה
האם הילד שלי בשל לא ללכת לקייטנה ולהישאר בבית?
להתמודד עם עקשנות של ילדים
ישראל דוז פואה!! למדו את הילדים שירים ישראלים – ותרוויחו!!!
"לילה ראשון בלי אמא" – כיצד להכין את הילדים לישון מחוץ לבית
"תנו לזמן זמן" – איך ללמד ילדים לנהל את הזמן שלהם
ילדי ה"יַכְנֶע"
ילדי דור ה"WOW"
לגדל ילדים שמעזים ללכת "נגד הזרם"
איך להיות הורים מעורבים בחיי המתבגר?
"התמדה" – המנוף למימוש הפוטנציאל
"גפן במובן גאפן"- כיצד נפתח את אוצר המילים של ילדינו
תחרות בין אחים במשפחה
"לעודד ילד לחלום…"
פייסבוק! אמור לי מי הם ילדיך – ואומר לך מי אתה!
כללי

כיצד ללמד ילדים להקשיב?

0 67

אחת הבעיות של המאה העשרים ואחת היא חוסר היכולת של ילדים להקשיב. הם כל כך מוקפים באמצעים טכנולוגיים, תמונות, סרטים, סרטונים, אפקטים, עובדה שיוצרת אצלם קושי להקשיב. הם לא ממש מקשיבים למורה בשיעור, הם לא כל כך מקשיבים האחד לשני והם גם לא תמיד מקשיבים לנו ההורים. זה לא שהם לא מקשיבים – הם פשוט לא שומעים.

הם משמיעים

הם כן משמיעים. הם משמיעים לאו דווקא במילים. בעיקר בתמונות או בסרטנים באמצעות הווטצאפ, הפייסבוק או האינסטגרם. הם "משמיעים" לעולם כולו. "הנה אני לפני מבחן", "הנה אני בארוחת ערב", "הנה אני הולך לישון". אבל הם לא תמיד מקשיבים או קשובים לסביבה. עומס המידע שהם סופגים גורם להם לצנזר ולסנטז חלק משמעותי מהמידע שמקיף אותם ומרגיל אותם לא להתייחס בכובד ראש לנאמר להם.

ללמוד לשמוע

חשוב מאוד ללמד ילד להקשיב. ללמד אותו לשמוע ולקלוט את המידע. ילד שלא מקשיב, לא יורד לסוף דעתו של האחר, לא מבין אותו עד הסוף, מפספס פרטי מידע רבים וקשה לו להסתדר בחברה או למלא אחר הוראות. ילד שמורגל לא להקשיב, מפתח מצבי "חלימה" בזמן שמדברים אליו ולא מצליח להתרכז ביותר ממספר דקות שיחה ולהעמיק בה.

ילד שמתרגל לא להקשיב, יצליח פחות למלא אחר הוראות בבית הספר, לדעת מה עליו להביא ומתי, לדעת מה קבעו החברים, איפה ומתי או לדעת במה היו שיעורי הבית או מתי יש מבחן. תופעה זו תחמיר כשלא יקשיב בצבא, במקום הלימודים או במקום העבודה.

מצב חלימה

קל מאוד להכנס למצב "חלימה", "ריחוף" ולא להקשיב בכיתה. למורה זה לא מפריע, כי הרי מפריעים לה בעיקר אלו ש"מפריעים למהלך השיעור" ולא אלו ששותקים, היא לא יכולה לאתר את הילד ה"חולם" כי הוא שותק והרי יש לה מספיק ילדים אחרים בכיתה שמושכים תשומת לב. כך יום אחרי יום, הילד מתרגל לא להקשיב, לחלום, לא לדעת מה קורה מתי, לא לדעת מה להביא למתי ולא להיות מחובר למתרחש בכיתה. הוא מתרגל לא להקשיב.

מתרגלים לא להקשיב

גם הצפייה בטלוויזיה מרגילה את הילדים לא להקשיב. לא לשמוע. הם יושבים מולה, בוהים, המוח נכנס למצב של חצי תרדמת וה"תכנית" עוברת מולם. הם צופים, אך לא בהכרח בקשב מלא.

לילד שמתרגל לא להקשיב קל יותר לא להקשיב להוריו, להתעלם מבקשותיהם ולא להתרגש מההוראות שניתנו לו.

חשוב להרגיל ילדים להקשיב כבר בגיל צעיר. כבר בשלב הספר הראשון שאנחנו מקריאים לילד, חשוב לוודא שהוא מקשיב, שהוא איתנו, שהוא מבין על מה אנחנו מדברים ומצליח להגיב וסיטואציות ולענות שאלות.

פיתוח הקשבה

הקשבה מפתחים בהדרגה. זה מתחיל בשיח ביניכם לבין הילדים. ניהול שיחות אחד על אחד, ניהול שיחות משפחתיות, ניהול שיחות של יותר מילד אחד. בתהליך של שיח, ילד לומד להקשיב. לא רק להשמיע את דעתו אלא גם להקשיב לאחרים. לקבל או לדחות את דעתם כתוצאה מהקשבה.

הקשבה מפתחים גם תוך כדי צפייה בטלוויזיה. אתם רואים את הילד צופה, שאלו אותו שאלות, התעניינו בתוכן בו הוא צופה, בדקו עד כמה הוא בעניינים ומבין את התוכן בו הוא צופה.

חשיבות ההקשבה

החל מגיל הגן, הסבירו לילד באופן מפורש את חשיבות ההקשבה. אמרו לו שהוא הולך לגן, הגננת תלמד אותו נושאים שונים במפגש, עליו להקשיב לגננת ולנהוג בהתאם להוראותיה. כשהוא חוזר הביתה בדקו שאכן הקשיב. שאלו אותו "מה אמרה הגננת", "מה היא אמרה להביא למחר" וכד'. אם קיבלתם פתק מהגן, בדקו שהוא יודע מה כתוב בפתק, שהוא נמצא בעניינים. שהוא בקיא בנושא עליו נכתב.

ילד שנשאל מידי יום על מה דיברו בגן, ינסה להקשיב בגן על מנת לדעת לענות על השאלות.

כך גם בכיתה א' ובכיתות גבוהות יותר. חזרו כל הזמן על משמעות ההקשבה בשיעור. משמעות וחשיבות ההקשבה למורה. במידה ולא הקשיב, לא ידע, למדו אותו לשאול חברים "מה צריך להביא למחר" , או, "במה היו שיעורי הבית". אך אל תתפתו לעשות זאת במקומו ואל תתפתו להפוך זאת למנהג קבוע. למדו אותו להקשיב ולקחת אחריות על המידע.

האם הילד בעניינים

אחת לתקופה בדקו שהילד בעניינים, שהוא מקשיב במהלך היום ומודע למתרחש בכיתה. אל תחששו לשאול ילדים נוספים "מה קורה" ו"מה העניינים". נסו לוודא דרך הילדים האחרים שהמידע שהילד הציג הוא אכן מציג את המציאות בכיתה, דבר שמצביע על קריאת מציבות נכונה.

שאלו את הילד שאלות שמצביעות על קשב בכיתה כמו "באיזה פרק אתם בשיעור תנ"ך", "מה למדתם במדעים", "מה אתם לומדים עכשיו במתמטיקה", "מתי הטיול של הצופים". למדו אותו להיות בעניינים, להיות מחובר.

שדרו לילדים שגם אתם בעניינים. גם אתם מחוברים. תנו להם דוגמא אישית של מה עושים עם מידע ולמה הוא חשוב. כתבו את המידע הרלוונטי ביומן, הראו להם איך אתם אוספים פרטי מידע ו"מדביקים" מהם תמונה כוללת. איך באמצעות הקשבה מעמיקה למידע ניתן להבין הרבה מעבר ולהבין מסרים סמויים בנאמר. תרגלו זאת באמצעות פרטי מידע חדשותיים. הראו לילדים איך אתם מקשיבים למידע חדשותי ומבינים הרבה מעבר באמצעות הקשבה חכמה. הקשבה למילים (ולא רק למנגינה…).

להקשיב למילים

למדו אותם להקשיב למילים של שירים. ילדים רבים שרים שירים ובכלל לא מודעים או לא מקשיבים למילים. למדו אותם להתייחס למילים. להבין למה התכוון הזמר. זה חלק משמעותי מאוד בתהליך של חינוך להקשבה.

תנו להם רצף הוראות ושימו לב שהם מקשיבים לתהליך ולא רק לשלב האחרון. ניתן להתחיל עם זה בגיל צעיר במשפטים כמו קח את הצעצוע האדום, תכניס אותו לקופסא הירוקה, תסגור במכסה של הסיר הכי גדול ובוא לספר לי שסיימת.

הקשבה לרצף הוראות חשובה מאוד בחיים ותבוא לידי ביטוי כשיתבגרו ברצף הוראות שיקבלו בבית הספר, בתנועת הנוער או במקום העבודה. ללא יכולת הקשבה, לא יתכן ביצוע של רצף הוראות.

אז מה עלינו לעשות על מנת ללמד את הילדים להקשיב

  1. נהלו עם הילדים שיחות שמאלצות אותם להקשיב.
  2. כשאתם מקריאים להם ספרים, וודאו שהם מקשיבים ומפנימים את המידע.
  3. וודאו שהקשיבו למתנהל בגן או בכיתה באמצעות שאלות מנחות.
  4. בדקו שהם יודעים "מה קורה" בגן או כיתה.
  5. שאלו את החברים שלהם "מה העניינים" על מנת לדעת שהילדים אכן קלטו תמונת מציאות נכונה.
  6. הזכירו להם שחשוב להקשיב.
  7. אל תנסו לאתר מידע שאינם יודעים כי לא הקשיבו, במקומם.
  8. כשהם צופים בטלוויזיה, וודאו שהם בעניינים ומקשיבים לנאמר.
  9. למדו אותם לבצע רצף של הוראות.
  10. תנו דוגמא אישית של הקשבה.
  11. הקשיבו לילדים שלכם. כשהם מספרים לכם משהו, הקשיבו למידע והתייחסו אליו.

השאר תגובה

הבהרה

המידע המופיע באתר זה, המלצות, שאלונים וטיפים, הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ מקצועי. על הקורא לפנות למומחה
על מנת לקבל ייעוץ מקצועי. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע
המופיע באתר.