מאמרים חדשים

איך נלמד את הילדים (או בעיקר את הילדות) להתמודד עם "ריבים בין חברות"
האם אתם מתייחסים לתעודת הסיום מביה"ס כאמצעי למינוף וצמיחה?
לפתח הומור בקרב ילדים
לעודד את הילדים לעשות (כמעט) הכל ב"עשר אצבעות"
כיצד ללמד ילדים להקשיב?
נכנס יין – יצא סוד – האם עלינו ללמד את הילדים לשמור סוד או שיותר חשוב ללמד אותם לספר הכל?
איך מאמא הפכתי להיות מזכירה??? – מה זה כל הדפים האלה???
האם לחשוף ילדים למהדורת החדשות?
איך לגדל ילדים אכפתיים
מי מפחד ממסיבת הסיום? – איך להתמודד עם ילד שמסרב להופיע במופע סוף השנה
האם הילד שלי בשל לא ללכת לקייטנה ולהישאר בבית?
להתמודד עם עקשנות של ילדים
ישראל דוז פואה!! למדו את הילדים שירים ישראלים – ותרוויחו!!!
"לילה ראשון בלי אמא" – כיצד להכין את הילדים לישון מחוץ לבית
"תנו לזמן זמן" – איך ללמד ילדים לנהל את הזמן שלהם
ילדי ה"יַכְנֶע"
ילדי דור ה"WOW"
לגדל ילדים שמעזים ללכת "נגד הזרם"
איך להיות הורים מעורבים בחיי המתבגר?
"התמדה" – המנוף למימוש הפוטנציאל
"גפן במובן גאפן"- כיצד נפתח את אוצר המילים של ילדינו
תחרות בין אחים במשפחה
"לעודד ילד לחלום…"
פייסבוק! אמור לי מי הם ילדיך – ואומר לך מי אתה!
כללי

ישראל דוז פואה!! למדו את הילדים שירים ישראלים – ותרוויחו!!!

0 107

אנחנו משפחה שאוהבת לשיר. לשיר כל מיני שירים. בעיקר שירים בעברית (פשוט כי את המילים של השירים באנגלית אנחנו די מעוותים).

מאז שהילדים נולדו אני מלווה אותם בשירים (ולא ש"קולי ערב" עד כדי כך). אני פשוט מאמינה גדולה בשירים ובתרומתם להתפתחות הילד.

אנחנו לומדים המון משירים. אנחנו מרחיבים את אוצר המילים שלנו באמצעות השירה. כשילד שר שיר, בדומה לספרים, הוא נחשף לאוצר מילים פחות מוכר ולומד לשלב את המילים בהקשר הנכון.

קחו אפילו שירי ילדים, מילים כמו "אנקור", "ניתר", (על הגדר עמד אנקור), "הומה" (בשובך שלי יונים הומות), גדות, חציר, מושכות (עגלה עם סוסה, בשדה תרוץ. עד גדותיה עמוסה, בחציר קצוץ. ואני יושב למעלה, לשמאלי מושכות..).

הום לומדים להכיר פתגמים, לדוגמא בשיר של עוזי חיטמן "התפוח לא נופל רחוק מהעץ". או "אם אשכחך ירושלים", שחוזר בלא מעט שירים. הם מכירים מטבעות לשון, "פה קבור הכלב", "זהו עצם העניין".

הם לומדים להכיר דמויות –"והוא חלום אחד נושא עוד בלבבו לבנות כסא לאליהו שיבוא,על כפיו אותו יביא, לאליהו הנביא". דרך השיר הזה למדנו על אליהו הנביא, דרך השיר "אליעזר בן יהודה" למדנו על מחדש השפה העברית. דרך השיר "בנימין זאב" למדנו על חוזה המדינה ודרך השיר "בן גוריון" למדנו על ראש הממשלה הראשון.

הם לומדים להכיר את ההיסטוריה של המדינה. "שיר הבילויים" למשל, "שירי ירושלים", "שירי מלחמות", "שיר הכותל", "גבעת התחמושת".

הם לומדים להתמודד עם התרסה "כולם מדברים על שלום", "אנחנו הילדים של חורף 73".

הם לומדים להכיר צמחים: "כבר פורחים נרקיסים…", או "שם כל השרות והדליות והרינות, פסעו לאט בתוך שדרת קזוארינות…."

הם לומדים להרחיב את הידע הכללי שלהם "בבוקר לח בשנת תרל"ח עת בציר הענבים…". דרך השיר הזה יש לנו תשובה שלמה לבגרות בהסטוריה על כל מקימי היישוב העברי.

את עונות השנה למדנו דרך שירים, את ההוואי הארץ ישראלי למדנו דרך שירי הלהקות הצבאיות ואפילו מושגים, אנחנו לומדים דרך שירים. כשהבת שלי שאלה אותי מה זה "דמוקרטיה" השמעתי לה את השיר "דמוקרטיה" מהסרט קזבלן, או כשהיא שאלה אותי מה זו "דיעה קדומה", השמעתי לה את "כולנו יהודים".

סביב החגים אנחנו שרים שירים. השירה מאחדת ומגבשת. היא מעניקה מכנה משפחתי משותף.

הם לומדים להכיר מגוון של מנגינות ולהקשיב לצלילים ולמוסיקה. לגלות דמיון בין שירים. לגלות שהשיר הזה מזכיר את השיר ההוא. פעמים רבות מנגינות מסויימות מזכירות מנגינות אחרות ואז ממש נחמד לעשות את החיבור ולחשוב ביחד עם הילדים אסוציאטיבית.

להקשיב למילים

הם לומדים להקשיב גם למנגינה וגם למילים. ילדים רבים בכלל לא מקשיבים למילים. באמצעות המילים אנחנו בונים סיפור שלם. אנחנו לפעמים שרים שיר ופשוט מנסים להבין על מה השיר ואז פתאום מגלים שאף פעם לא שמנו לב לזה. השיח סביב השיר מפתח את יכולת השיחה, את העיניין בשיר ואת המשמעות שלו. אני עושה את זה עם הילדים גם כלפי שירים שפחות נראים לי ונראים לי יותר שירי "רוח התקופה" שרוב הנערים שרים – ואז פתאום הם רואים שהם מדקלמים שיר שלם שכמעט ולא אומר כלום.

הקשבה למילים של השירים מרגילה את הילדים "להאזין" מעבר לרעש. להאזין מעבר לברור, מעבר למוכר. לך התאמץ יותר כדי להבין. הרגל זה יהיה רלוונטי בסיטואציות רבות נוספות בהן יתבקשו להאזין לנושא מסויים על אף הפרעות מסביב.

ללמוד מהשירים

השירה מסייעת לי ללמד את הילדים נושאים רבים. למשל כשלמדו בשיעורי תנ'ך את הפרק על אליעזר ורבקה, ממש התבקש ללמד אותם את השיר "נערה טובה יפת עיניים, הטי כדך השקיני מים". באמצעות השיר הזה הם זכרו את הפרטים, התחברו לטקסט והבינו את הסיטואציה. אותו דבר קרה כשלמדו את ספר מלאכים בפרק בו אליהו מבטיח לאישה שכלכלה אותו בימי הרעב שלא יחסר לה מזון, התבקש ללמד אותם את השיר : "אני קורא בספר מלכים, בפרק השבעה עשר, אני קורא על איש האלוהים, אשר אמר, כד הקמח לא תיכלה, וצפחת השמן לא תחסר, עד אשר יבוא מטר, על פני האדמה". באמצעות השיר הם גם זכרו באיזה פרק בספר מלאכים התרחש הסיפור וגם את פרטיו. אפילו השיר של כוורת על דויד וגוליית "מספק את הסחורה" למטרה זו.

כשהם לומדים גאוגרפיה, אני מחברת להם בין הגאוגרפיה של ארץ ישראל לשירי ערים כמו "אין כמו יפו בלילות", "לזאת יש לי תשובה אחת, אני מצפת", "תל אביב, יש בה ים, יש בה חוף, תל אביב" או "יש בחיפה חתיכה היא גרה ברחוב פנורמה".

בעולם ה"יוטיוב", או בכלל באמצעות כל אתרי המילים לשירים, קל מאוד להקשיב לשיר חדש ולערוך עמו הכרות. אנחנו פשוט נזכרים בשיר, מקשיבים לו ומיד עורכים את החיבורים.

משחקים עם השירים

בנסיעות ארוכות אנחנו אוהבים לשחק משחקים שקשורים לשירים. למשל "למצוא שיר שמתחיל באות", או "למצוא שיר שיש בו את המילה", "או למצוא שיר שמתחיל במילה בה נגמר השיר הקודם".

כשאנחנו יוצרים הכרות עם שיר חדש, ילדי המנגנים אוהבים גם לנסות לנגן את השיר. זה תמיד נותן לשיר מימד נוסף. "אה! זה לא סתם עוד שיר שאמא מכירה מימי "אנו באנו", יש לו מילים ואקורדים, הוא די מוכר…".

לעיתים קרובות אנחנו משנים את המילים של השירים ומתאימים אותם לסיטואציות מחיי היומיום. למשל, כשהילדים נכנסו אצלי לגן חדש, שרתי להם את השיר של דורית ראובני " היום אני אולי נרגש, אני אוהב פתאום לחיות, היום אולי אני נרגש, אתה שומע היום", רק ששיניתי את המילים ל"היום אני אולי נרגש, אני עובר לגן חדש". עם הזמן הילדים למדו גם הם לשנות את המילים ולהתאים להם מילים חדשות. כשהם גדלו יותר (ואפילו עד היום), הם אוהבים לעשות תנועות פנטומימה של המילים ודרך זה לנחש באיזה שיר מדובר.

שימת דגש על המילים של השירים ממלאה את הילדים בעושר של פרטים. השירים מעניקים להם עומק ונותנים למידע רובד נוסף. אני ממליצה מאוד להשתמש בשירה העברית כהזדמנות לרכישת ידע, העמקה וחוויה.

אז מה כדאי לעשות כדי לגרום לילדים להכיר שירה עברית?

  1. השמיעו להם שירים ישראלים לא עכשוויים, ושימו דגש על המילים ולא רק על המנגינה.
  2. חיזרו על מילים פחות מוכרות והסבירו אותם "הוא הלך ודידה" – מה זה דידה? מי דידה?
  3. קשרו בין השיר לסיפור מאחוריו, סיפור מלחמה, סיפור גבורה, סיפור תפילה.
  4. חברו אסוציאטיבית בין תהליכים שהילדים עוברים לשירים. יש המון שירים על סיפורי התנ"ך, על ההסטוריה של המדינה, ידע כללי.
  5. שחקו עם הילדים משחקים שמשלבים שירים. נסיעה ארוכה ברכב היא הזדמנות לכך.
  6. במיוחד כשהילדים קטנים מאוד, ניתן להשתמש בשיר להעברת מסרים "אל תכה זה לא יפה…", "אנני בוכה אף פעם…", "אלוהים נתן לך במתנה…", "ותן שיחזור שוב לביתו, יותר מזה אנחנו לא צריכים".
  7. השתמשו בשירים להעביר מסר גם תוך כדי שינוי חלק מהמילים – הילדים מאוד אוהבים את זה.
  8. נסו להמחיז שירים באמצעות פנטומימה.
  9. הרחיבו את אוצר המילים שלהם ואת הידע הכללי שלהם באמצעות השירים.
  10. החזירו שימוש בשירים ישנים. זו לא בושה. זה רק מעשיר את עולמם של הילדים, את הידע הכללי שלהם ואת הבנתם את הארץ ישראליות.

השאר תגובה

הבהרה

המידע המופיע באתר זה, המלצות, שאלונים וטיפים, הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ מקצועי. על הקורא לפנות למומחה
על מנת לקבל ייעוץ מקצועי. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע
המופיע באתר.