מאמרים חדשים

איך נלמד את הילדים (או בעיקר את הילדות) להתמודד עם "ריבים בין חברות"
האם אתם מתייחסים לתעודת הסיום מביה"ס כאמצעי למינוף וצמיחה?
לפתח הומור בקרב ילדים
לעודד את הילדים לעשות (כמעט) הכל ב"עשר אצבעות"
כיצד ללמד ילדים להקשיב?
נכנס יין – יצא סוד – האם עלינו ללמד את הילדים לשמור סוד או שיותר חשוב ללמד אותם לספר הכל?
איך מאמא הפכתי להיות מזכירה??? – מה זה כל הדפים האלה???
האם לחשוף ילדים למהדורת החדשות?
איך לגדל ילדים אכפתיים
מי מפחד ממסיבת הסיום? – איך להתמודד עם ילד שמסרב להופיע במופע סוף השנה
האם הילד שלי בשל לא ללכת לקייטנה ולהישאר בבית?
להתמודד עם עקשנות של ילדים
ישראל דוז פואה!! למדו את הילדים שירים ישראלים – ותרוויחו!!!
"לילה ראשון בלי אמא" – כיצד להכין את הילדים לישון מחוץ לבית
"תנו לזמן זמן" – איך ללמד ילדים לנהל את הזמן שלהם
ילדי ה"יַכְנֶע"
ילדי דור ה"WOW"
לגדל ילדים שמעזים ללכת "נגד הזרם"
איך להיות הורים מעורבים בחיי המתבגר?
"התמדה" – המנוף למימוש הפוטנציאל
"גפן במובן גאפן"- כיצד נפתח את אוצר המילים של ילדינו
תחרות בין אחים במשפחה
"לעודד ילד לחלום…"
פייסבוק! אמור לי מי הם ילדיך – ואומר לך מי אתה!
כללי

"התמדה" – המנוף למימוש הפוטנציאל

0 73

התמדה היא מאפיין אישיות שמלווה אותנו לכל החיים. אנחנו מתמידים או לא מתמידים במקום העבודה שלנו, בדיאטה שלנו, בעקרונות שלנו, עם בני הזוג שלנו, בהחלטות שלנו, בשאיפות שלנו, בתכנון העתידי שלנו ובכל נושא שאנחנו "לוקחים על עצמנו". התמדה היא מאפיין אישיות שמסייע להתנהל בעולם. מסייע לסיים משימות, מסייע לעמוד במילה שלך, מסייע לעמוד בהחלטות שלך ומסייע לך להרגיש טוב עם עצמך עם המטרות והיעדים שהצבת לעצמך.

יש אנשים שאומרים "אני לא נכנס לזה – אני לא מתמיד", הם יודעים שיכולת ההתמדה שלהם לוקה בחסר ולכן אפילו לא מנסים. יש אנשים שבזכות יכולת ההתמדה שלהם מעיזים, מנסים, קופצים למים ויודעים שיגיעו לצד השני של הגדה.

התמדה אינה נרכשת מעצמה. ילד שגדל בבית של מתמידים, שחווה תהליכים של התמדה, שיודע שאם הוא נכנס לפרויקט, אין ספק שיסיים אותו, שיודע שאם קנה פאזל בחנות, הפאזל יהפוך מהר מאוד לתמונה ולא ישאר חצי מורכב, יודע שאם עליו ללמוד נושא חדש, אין לו ספק שיסיים וימצא את תהליך הלמידה עד תומו.

אנשים בעלי יכולת התמדה מאמינים בעצמם וביכולות שלהם. יודעים שיגיעו שישיגו.

התמדה היא הנטייה להמשיך ולפעול עד להשגת מטרה. התמדה (או שקידה) היא הקדשת מלוא הזמן לתהליך עד השגת התוצאה. לא כשרון, לא ידע רב, לא יכולות קוגניטיביות גבוהות ולא השכלה, יכולים להחליף את מקומה של ההתמדה. ילדים מוכשרים מאוד ללא יכולת התמדה, ישיגו פחות מילדים פחות מוכשרים עם יכולות התמדה גבוהות. ההתמדה היא ה"מנוף" למימוש הפוטנציאל. התמדה היא היכולת להמשיך לפעול מבלי להתחשב בגורמים מפריעים בסביבתך. אתה ממשיך קדימה גם כאשר אתה מרגיש שאתה רוצה לפרוש. אתה לא מחפש תירוצים ולא סיבות להפסיק. אתה פשוט ממשיך.

ההתמדה היא תכונה שמאפיינת אנשים שאינם מפסיקים את העשייה שלהם. הם מלאי נחישות להמשיך. הם מאופיינים בשקדנות, בעקביות ובעקשנות לא מתפשרת, לא מוותרת ולא נכנעת לפיתוי להפסיק את המאמץ.

 

"קול פנימי"

כל הצלחה מחייבת התמדה. התמדה היא סוג של "קול פנימי" שמאיץ ומדרבן את האדם להשיג, לדבוק במטרה. הוא מלווה אותו לכל אורך התהליך וגורם לו לא לוותר, לא לחשוש, לא לפחד מקשיים או כשלונות, להתייחס לכל קושי כאתגר בדרך להגשמת המשימה. ה"קול הפנימי" המלווה את האדם מכוון אותו ומחזק את האמונה שלו בעצמו.

ילד שאומר "אני לא יכול, אני לא יודע, אני לא מצליח", הוא ילד שלא יתמיד. ילד שמתמיד בטוח שהוא יכול, שהוא מסוגל, שהוא מצליח. מכירים את המשפט "אין לא יכול – יש לא רוצה".

כוח הרצון ויכולת התמדה מתפתחים על ידי השקעה והתמדה במיוחד בגיל הצעיר. ההתמדה נרכשת על ידי חוויות חיוביות של התמדה, עקביות וסבלנות, על ידי מודל ביתי של התמדה ועל ידי גישה שמעודדת ומעריכה התמדה ונחישות. ילדים להורים ששמים דגש על המאמץ והעבודה הקשה, לא יפחדו מאתגרים, ולא יישברו.

מוטיבציה והתמדה

ההתמדה  מפתחת מוטיבציה. אם הילד מתמיד תהליך וממשיך בכיוון שהתחיל, כל עוד יתמיד, בסופו של דבר הוא ישיג תוצאות משמעותיות, ותוצאות משמעותיות מובילות לפיתוח מוטיבציה. למשל, ילד שמתמיד בהכנת שיעורי בית במתמטיקה, למרות שנכשל פעם אחרי פעם, לאחר מאמץ ממושך כשהישיגיו יעלו והוא יקבל ציון גבוה, הוא יפתח מוטיבציה להמשיך ולהתמיד.

שרת החינוך הבריטית, ניקי מורגן, הקצתה תקציבים גדולים לתכניות שמטרתן טיפוח התמדה וסיבולת בקרב כל ילדי הממלכה. היא הבינה שללא התמדה, יהיה קשה מאוד להגיע להישגים.

המטרה בחינוך היא לגדל ילדים עצמאים, בעלי דימוי עצמי גבוה וכאלה שיכולים לקחת על עצמם אחריות והנעה לפעולה. ילדים שיצליחו ויתקדמו בחיים הם כאלה שמונעים ממוטיבציה פנימית ולא ממוטיבציה חיצונית (קול פנימי מכוון אותם ולא איום חיצוני – ראו הרחבה במאמרי על פיתוח מוטיבציה בקרב ילדים).

כדי שילד יקח על עצמו אחריות ויהיה חדור מוטיבציה להשיג את יעדיו ומטרותיו, עליו להיות בעל יכולת התמדה. חינוך באמצעות שכר ועונש (מוטיבציה חיצונית) גורמים לילד לפעול ולעשות על מנת "לרצות" מישהו אחר. אלה שיטות שמעכבות התפתחות של שיקול דעת עצמי. ברגע שלא ה"עצמי" הוא שמוביל ומכוון, אלא ה"חיצוני" – לא תתפתח יכולת התמדה. ההתמדה תתפוגג ברגע שה"חיצוני" יפסיק לדרוש ולתגמל בהתאם. חשוב בההתמדה תתפתח כתוצאה ממוטיבציה פנימית. הקפידו "להרגיל" להתמדה תוך ניסיון לגרום לילד לקחת על עצמו משימות מתוך תחושה של רצון פנימי והנעה פנימית.

אמונה במטרה

התמדה בפעולה נובעת מהתמדה במטרה, מאמונה במטרה. הילד מאמין במטרה שאליה הוא רוצה להגיע והאמונה מסייעת לו להתמיד. כאשר ברור לילד לחלוטין שמה שהוא רוצה זה לשפר את הישגיו בשחיה, והוא עקבי, ומתמיד, ומתאמן עוד ועוד, העקביות בתהליך, באימונים, בפעולות שעליו לנקוט על מנת להגיע לתוצאות – יביאו לתוצאות.

משימות והתמדה

הילדים נחשפים לתהליכי התמדה או אי התמדה בבית לכל אורך השנים. זה מתחיל כשהם רואים את ההורים מתחילים משימה ומסיימים או לא מסיימים אותה, ממשיך עם הכרזות בסגנון "מחר מתחילים דיאטה", "מעכשיו אוכלים בריא", "יותר לא משחקים במחשב יותר משלוש שעות"  שלמימושן או אי מימושן השפעה רבה. זה ממשיך עם כל תפקיד שאנחנו נותנים לילד ולא מקפידים שיעשה. יציאה עם הכלב, ניקוי הגינה או הכניסה, הכנת שיעורי בית בשעות מסויימות, שמירה על גבולות הצפייה בטלוויזיה, התחלת הרכבת פאזל שלא מסתיים, קריאת ספר וזניחתו באמצע ועוד. ילד שחשוף להורים מתמידים שאף דורשים ממנו התמדה – ילמד להתמיד. יורגל בהתמדה.

התמדה מתחילה עם הקניית הרגלים. בכל פעם שמשחקים בצעצועים, נקפיד להחזירם למקום ולא נוציא צעצוע חדש עד שהמשחק בו שיחקנו לא חזר למקום. החזרה על הוראה זו והעמידה על ביצועה היא התחלה של חינוך להתמדה. הקניית הרגלים של התמדה בהכנת שיעורי הבית בצורה מסודרת, הקניית הרגלים של התמדה בלמידה למבחן (תכנון הזמן שנותר למבחן, מה אלמד בכל יום, איך אסכם – יצירת מסגרת למידה ועמידה בה). התמדה באה לידי ביטוי בכל משימה שהילד לוקח על עצמו. אם החלטנו שהוא אחראי על פינוי המדיח – עלינו להקפיד שיתמיד במשימה, אם החלטנו שהוא מתחייב ללכת עם הכלב לטיול או להחזיר את אחותו מהחוג – זו התחלה של חינוך להתמדה. ברגע שלא יעמוד במשימתו – לא נתמיד. התנסות במשימות ארוכות טווח מאמן להתמדה.

שלב נוסף בחינוך להתמדה, מתרחש באמצעות משימות רב שנתיות. למשל, אם כל שנה, החלטנו שביום ההולדת מכינים סרט משותף לילדים, חשוב להתמיד שלא תהיה שנה בה לא נכין את הסרט. עצם יצירת המסורת היא חלק מהתמדה. גם אם באותה שנה קשה, לחוץ, לא מספיקים, חשוב לעמוד על זה שהסרט יצא לפועל כי אנחנו מתמידים. אותו כנ"ל לגבי שליחת שנות טובות, לגבי הכנת משלוחי מנות – אנחנו מתמידים במסורת שלנו ולא מוותרים.

חינוך להתמדה מתרחש גם בתוך כדי הקניית חוגים או תחביבים. ילד שהתחיל חוג, חשוב להקפיד איתו על התמדה (כמובן בהתאם לגיל). ילד מעל גיל 10 שמנגן, ברגע שנעביר אותו באמצע השנה מכלי לכלי, ממורה למורה – נביע חוסר התמדה, נלמד אותו לא להתמיד. כשהשנה תסתיים – יוכל להחליף תחום, לא באמצע השנה. ילד שמתקדם באמצעות חוג או תחביב משנה לשנה, מתחנך  להתמדה.

חוגי הספורט התחרותי מאמנים להתמדה. התמדה בהגעה מספר רב של פעמים לאימונים, למשחקים, התמדה בשמירה על סיבולת גבוהה, על רמת אימון גבוהה, על משמעת, תלבושת ועוד.

תנועות הנוער מעודדות להתמדה. על המתבגר בקורס ההדרכה להתמיד, על המדריך בתנועת הנוער להתמיד ולשמור על רצף ועניין בקרב החניכים לכל אורך השנה.

כוח רצון והתמדה

כוח רצון הוא פועל יוצא של התמדה. ילדים בעלי כוח רצון גבוה הם ילדים מתמידים. הם ילדים שאתה יכול לסמוך עליהם וכשהם אומרים שהם מתחייבים לעמוד במשימה, אין לך ספק שהיא תתבצע.

כוח רצון מספק דחיפה חזקה מאוד אך ללא התמדה הוא לא משמעותי. באמצעות כוח הרצון אתה ממקד את המטרות שלך, דוחף את עצמך קדימה, יוצא לדרך ומתחיל בתהליך. אך ללא התמדה הוא לא יחזיק מעמד.

נניח שהמטרה שלך היא להצליח לרוץ ריצת מאה מטר במהירות גבוהה יותר. אתה מלא בכוח רצון להצליח. אתה בונה לעצמך תכנית ויוצא לדרך. בשבועיים הראשונים אתה מתאמן מידי יום בזכות כוח הרצון, אבל החל מהשבוע השלישי, אם אתה ללא יכולות של התמדה, לא תעמוד בזה. לא תוכל "לשמור" על המאמץ לאורך זמן. בשביל זה אתה זקוק לכישורי התמדה.

ההתמדה תופסת מקום ברגע שהתהליך מתחיל להיות מונוטוני ופחות מעניין. לכן בשבועות הראשונים לדיאטה, אתה זקוק בעיקר להצלחה ולכוח רצון. אבל אחרי חודש, חודשיים, התהליך מתחיל להיות מונוטוני, לא מעניין, לא חדשני, פחות מרגש, ואז עליך לאמץ את מיומנויות ההתמדה שלך. ככל שיהיו משמעותיות יותר, כך יקל עליך להצליח במשימה.

אימון להתמדה

מיומנויות התמדה מאפשרות לאדם להציב לעצמו מטרות מבלי לחשוש להשיגן. ילד שחווה הורה שמציב לעצמו משימות, ילמד עד כמה ההתמדה היא תכונה משמעותית ויבין את משמעות אימוץ ההתמדה כחלק מאורך החיים. התמדה היא אימון. היא לא מתרחשת ביום אחד. חשוב לאמן ילדים להתמיד. להגדיל להם את המשימות ואת האחריות על המשימות ולא לתת להם לוותר. לעודד אותם לקחת על עצמם עוד ועוד משימות ומטרות ולסייע להם להשיגם בכוחות עצמם על מנת שיחוו תחושות של הצלחה שנבעו מהקפדה על התמדה.

השיטה הטובה ביותר לפתח מיומנויות של התמדה בקרב ילדים היא להציב להם אתגרים שהם מסוגלים להשיג ואשר נמצאים קרוב לגבול היכולת שלהם. מצד אחד, לא להציב אתגרים גבוהים מדי שיובילו לכישלון ומצד שני לא להציב אתגרים המשאירים אותם בתוך אזור הנוחות שלהם. בכל פעם שיצליחו, הגדילו את האתגר. תנו אתגר גדול יותר. כך גם תגדילו את מיומנויות ההתמדה שלהם (דבר שגם יקרה באופן טבעי עם העליה בגיל).

חשוב שתאמינו בילדים וביכולת שלהם להתמיד. מחקרים מצביעים על כך שקיימים הבדלים מובהקים בין מתמידים לכאלה שלא מתמידים בהערכת העצמי שלהם. נערים שהתמידו יותר בפעילות התנדבות או ספורט, הערכת העצמי שלהם היתה גבוה יותר מנערים שלא התמידו.

התמדתו של הילד נבחנת במצבי קושי ונמדדת לפי מספר הפעמים בהן הוא מנסה שוב ושוב להשיג את מטרתו. התמדה בפעילות כוללת שני רבדים: משך התקופה במהלכה הוא עוסק בפעילות, והתדירות שבה נעשית הפעילות. ילד שחווה ניסיון של התמדה, נניח בתחום הספורט במשך תקופה של מספר שנים, מספר פעמים בשבוע, יתנסה בהתמודדות עם התמדה ויפתח מיומנויות התמדה ללא חשש מאתגרים חדשים.

אז איך נחנך את ילדינו להתמדה?

  1. תנו דוגמא אישית. כאשר אתם לוקחים על עצמכם משימות, הקפידו לסימן ואל תשאירו נושאים פתוחים.
  2. הכווינו את הילדים להתמדה. אם ילד התחיל תהליך והפסיק באמצע, נסו לשכנע אותו להמשיך ועמדו על היתרונות שבהתמדה. אם התעקש להפסיק, הסבירו לו מה הפסיד ולמה לדעתכם טעה. כך גם לגבי משחקים, ספרים, חוגים וכד'.
  3. הרגילו את הילדים מגיל צעיר להתמיד בסידור החדר, סידור המשחקים, הכנת שיעורי בית, הכנה למבחנים.
  4. תנו לילדים משימות באמצעותם יתנסו בהתמודדות עם התמדה. הקפידו שהמשימות יהיו מעבר ל"איזורי הנוחות" שלהם ושיהיו משימות בעלות חזרתיות.
  5. תנו משימות הדרגתיות. התחילו עם משימות קצרות מועד והמשיכו עם משימות ארוכות יותר.
  6. פרגנו על התמדה והשגת המשימה.
  7. גם אם ילד לא השיג את מבוקשו אבל התמיד, חזקו את התהליך, את יכולת ההתמדה.
  8. צרו משימות רב שנתיות שדורשות התמדה גם מכם וגם מהילדים, לדוגמא, ריטואל שחוזר בכל יום הולדת, ריטואל שחוזר בכל חג, התמידו במימוש המסורת.
  9. "שדרו" לילדים שאתם מתמידים במשימות בעבודה ושוחחו איתם על העובדה שהגעתם לאן שהגעתם בזכות התמדה.
  10. הציגו לילדים הצלחות של אנשים שהצליחו בזכות ההתמדה. שגם כשכולם לא הקשיבו להם, התעקשו, התמידו והצליחו.
  11. זכרו שההתמדה היא המנוף למימוש הפוטנציאל. ללא התמדה, מיומנויות ויכולות רבות לא יבואו לידי ביטוי.
  12. אם קיבלתם החלטה בבית כמו חיזוק שלילי במצב מסוים, חיזוק חיובי במצב אחר, אל תדחו את ביצועו. הראו לילדים כיצד אתם מתמידים במימוש ההחלטות שלכם.

השאר תגובה

הבהרה

המידע המופיע באתר זה, המלצות, שאלונים וטיפים, הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ מקצועי. על הקורא לפנות למומחה
על מנת לקבל ייעוץ מקצועי. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע
המופיע באתר.