מאמרים חדשים

איך נלמד את הילדים (או בעיקר את הילדות) להתמודד עם "ריבים בין חברות"
האם אתם מתייחסים לתעודת הסיום מביה"ס כאמצעי למינוף וצמיחה?
לפתח הומור בקרב ילדים
לעודד את הילדים לעשות (כמעט) הכל ב"עשר אצבעות"
כיצד ללמד ילדים להקשיב?
נכנס יין – יצא סוד – האם עלינו ללמד את הילדים לשמור סוד או שיותר חשוב ללמד אותם לספר הכל?
איך מאמא הפכתי להיות מזכירה??? – מה זה כל הדפים האלה???
האם לחשוף ילדים למהדורת החדשות?
איך לגדל ילדים אכפתיים
מי מפחד ממסיבת הסיום? – איך להתמודד עם ילד שמסרב להופיע במופע סוף השנה
האם הילד שלי בשל לא ללכת לקייטנה ולהישאר בבית?
להתמודד עם עקשנות של ילדים
ישראל דוז פואה!! למדו את הילדים שירים ישראלים – ותרוויחו!!!
"לילה ראשון בלי אמא" – כיצד להכין את הילדים לישון מחוץ לבית
"תנו לזמן זמן" – איך ללמד ילדים לנהל את הזמן שלהם
ילדי ה"יַכְנֶע"
ילדי דור ה"WOW"
לגדל ילדים שמעזים ללכת "נגד הזרם"
איך להיות הורים מעורבים בחיי המתבגר?
"התמדה" – המנוף למימוש הפוטנציאל
"גפן במובן גאפן"- כיצד נפתח את אוצר המילים של ילדינו
תחרות בין אחים במשפחה
"לעודד ילד לחלום…"
פייסבוק! אמור לי מי הם ילדיך – ואומר לך מי אתה!
כללי

האם לחשוף ילדים למהדורת החדשות?

0 44

מאז ומתמיד אני מתלבטת בשאלה באיזה גיל אפשר וכדאי לחשוף את הילדים למהדורת החדשות. באיזה מידה לחשוף את הילדים לחדשות. איך לשמור על ה"מתח" בין ילדים מעורבים, אקטואליים, כאלה שנמצאים בעניינים, לבין ילדים מפוחדים שנחשפים לסיפורים שאינם לגילם ואינם תמיד יודעים כיצד להתמודד איתם.

מניעה

כל עוד הילדים היו בגיל הצעיר, פשוט מנעתי מהם צפייה במהדורת החדשות. החדשות היו מחוץ לתחום וכך גם העיתונים. לא רציתי שיחשפו לתמונות שאינם לגילם, לסיטואציות שאינם לגילם או לסיפורים שאינם יודעים להתמודד איתם. גם אם במקרה ראו תמונה לא נעימה, תמיד סיפרתי סיפור שצבע אותה בורוד. היה לי חשוב לשמור על סביבה מוגנת שמאפשרת תמימות ושלווה.

הבעיה היתה בעיקר כשהם היו מגיעים לביה"ס ונחשפים לסיפורים דרך ילדים אחרים. תמיד היה ילד שקיבל בבית "שיעור מעמיק" על נושאים שמבחינתי היו "מחוץ לתחום" ופתאום, בעזרתו האדיבה, הגיעו למרכז הבית. אז כבר נאלצתי להתמודד עם כבישים עוקפים על מנת להסביר סיטואציות שבמצב רגיל, לא הייתה התלבטות מצידי האם לשתף בהם או לא.

הבעיה היא שגם אם נכבה את הטלויזיה בבית, יהיה לנו מאוד קשה למנוע מהם חשיפה לטלוויזיה בבית של ילד אחר, לאינטרנט, לעיתון, לתמונות או לרדיו. ו"מיים גנובים ימתקו".

תיווך המידע

ילדים צעירים אינם מבינים את הדיווחים להם הם חשופים בחדשות, ברדיו או בעיתון וזקוקים לנו ההורים כ"מתווכים". ככאלה שיפרשו להם את ההתרחשויות, ככאלה שיסבירו להם, ירגיעו אותם, שיתווכו להם את המידע, ינגישו ויגישו להם אותו בדרך נכונה והדרגתית. ילדים מתקשים לקלוט ולהכיל תמונת מצב מלאה ומורכבת, קולטים חלקי מידע ומרכיבים לעצמם תמונה שלא תמיד הגיונית וריאלית. תפקידנו ההורים לבנות להם תמונה איתה הם יכולים להתמודד ולהבין.

לילדים צעירים אין את היכולת לעבד את המידע החדשותי. חסר להם רקע וחסר להם עומק. אין להם את  היכולת לפרש נכון את המידע. כתוצאה מכך הם עלולים לחוות חוויות רגשיות לא מעובדות שנובעות מעיבוד שגוי של מידע שקלטו.

ילד שרואה חדשות קולט מידע שלא תמיד הוא יודע כיצד להתמודד איתו. כל העולם שונא אותנו? למה שונאים אותנו? מה זו אנטישמיות? זה אומר שגם שונאים אותי? אם רבתי היום בגן זה גם קשור? מי זה נאסראלה? מי זה אובמה? למה אין שלום? למה זה מסוכן?

חוסר יכולת לעבד את המידע

הפרשנות הלא בשלה למידע יכולה להביא לפחדים, חששות, חוסר הרדמות בלילה או תופעות נוספות שנובעות מחוסר יכולת לעבד את המידע. הילדים מקשיבים לשיח, שומעים את האווירה, קולטים את המילים הנאמרות ומשלימים לעצמם תמונה בראש שללא תיווך נכון עלולה להיות רחוקה מהמציאות.

חשוב לקחת בחשבון שיש סוגים רבים של מידע שאינם ניתנים לעיבוד על ידי ילדים. החל ממידע מסוג בטחוני, רצח, אונס או אלימות ועד מידע כמו שחיטות שלטונית, שלא תמיד נרצה שהילדים יחשפו אליו. עדיין אנחנו מעדיפים שהילדים יגדלו בעולם תמים שסומך על המערכת השלטונית ומאמין במדינה שלו. עולם שלא חשוף למעשי רצח ואלימות. לעיתים עקב חשיפה חוזרת ונשנית של התקשורת, אנחנו נאלצים להתמודד מול הילדים עם פרטי מידע שהיינו מעדיפים שלא לחשוף. שאלות כמו: "אמא, אז אסור לסמוך על עורכי דין", "אמא, מחר גם אבא שלי יכול לפגוע בי", "אמא, מה יקרה אם אירן תפתח פצצת אטום?". יגיע הגיל שלא חשוב מה נעשה, הם יחשפו למידע. נסו לחסוך מהם התנסות זו בגיל צעיר.

הגנה

דמיונות, חרדות ופחדים, הם שלב תקין בהתפתחות של ילדים. הם חלק מבניית האישיות ובניית יכולת ההתמודדות. תפקידנו כהורים הוא לתת למידע משמעות, פרשנות והגנה. בעיקר להוות הפרדה בין המידע לבין הילד. להסביר לו שהסיפור הזה לא עומד להכנס אלינו מחר הביתה, שאין קשר בין הסיפור לחיים שלנו. במידה והמידע קשור לחייו, לספר לו את הסיפור בשפה מובנת, רכה ומגוננת, כזו שתנגיש את המידע ותקל על עיבודו. כזו שלא תזרע פחד אבל תאפשר התמודדות, מודעות והבנה כיצד לנהוג במצבים רלוונטים למידע החדשותי. תפקיד ההורים לשמש סוג של פילטר, מסננת שתגן על הילדים. עלינו להקפיד שהחורים במסננת יהיו עד כמה שיותר קטנים על מנת כן להעביר את המידע, רק שבמינימום פירוט. חשוב להסביר לילדים שהחרדות לגיטימיות ושהגיוני לחשוש, ושלעיתים גם אנחנו חוששים. חשוב לשוחח עם הילדים ולשדר להם מסרים של הגנה. שבבית שלנו, במשפחה שלנו אנחנו מוגנים. בדקו ממה הם חוששים, איך הם חושבים שהסיפור יכול לפגוש אותם, עד כמה יש לסיפור השפעה על חייהם ומה ניתן לעשות, אם ניתן, כדי למנוע מצבים דומים בעתיד (כניסה לממד אחרי אזעקה, לא לפתוח דלת לזרים, חגורת בטיחות, נסיעה איטית ועוד).

עוצמת התגובה

תגובתנו כהורים בתהליך תיווך המידע לא צריכה להיות רק תגובה של פרשנות. גם לעוצמת התגובה השפעה על פירוש ותרגום הילד את הסיטואציה. הורה שנכנס ללחץ, לפאניקה ומסביר את המקרה החדשותי בהתרגשות וחרדה, יעביר את התחושה לילדיו. הורה שיסביר ברוגע, בשקט, ללא התרגשות. עם סוף אופטימי, יגרום לילד לעבר את המידע בדרך בריאה ונכונה. מבחינת הילדים מילותיו והסבריו של ההורים משמעותית מאוד. יש משמעות ל"מנגינה" לדרך העברת המסרים. הילדים מתייחסים לתגובתנו כמשמעותית. אנחנו מבחינתם המקור העיקרי למידע ולכן לדרך העברת המסר משמעות רבה. חשוב מאוד לא להציג נושאים בלחץ ובהלה. להציג אותם אחרי שקלטתם אותו, עיבדתם אותו, נרגעתם ואתם מספיק בשלים כדי להעביר את המידע בדרך שקולה, הגיונית, מצונזרת ומתאימה לגיל הילד.

ילדים מעורבים

מצד אחד, החשיפה, טרם הגיל המתאים, עלולה לגרור אותנו לשאלות שלא תמיד נרצה לתת עליהם תשובה בגיל הצעיר. ולא תמיד תהיה בשלות מבחינת הילדים להתמודד עם המידע (אונס, רצח, תאונה). מצד שני, להרגיל ילדים להיות חשופים לחדשות זה יתרון גדול. זה גורם לילדים להיות מעורים, אכפתיים, מחוברים, קשורים, מעודכנים. על אף הבעייתיות בתכנים החדשותיים בגילאים הצעירים, אנחנו רוצים לגדל ילדים מעורבים ואקטואלים. מידע חדשותי הוא גם חלק מידע כללי, מלימוד הסטוריה, מורשת וישראליות. חשוב לדעת להפריד את סוגי החדשות ולצנזר נושאים אליהם נראה לכם שמוקדם להם מדי להיות חשופים וכמובן לספר ולהדגיש חדשות חיוביות שמקדמות, תורמות ומלמדות (המצאה חדשה, תגלית, הצלחה ועוד).

אתרי חדשות מונגשים

אין ספק שעם התרחבות אמצעי התקשורת והגדלת הנגישות למידע, הילדים חשופים למידע רב יותר. יש להם גם את היכולת לחקור ולהעמיק במידע ולקבל פירושים ופרשנויות ישירות על כף ידם.

כדאי לדעת שקיימים אתרי חדשות לילדים שנכתבו במיוחד בשביל הילדים על מנת להנגיש להם את התוכן בדרך נכונה ומתאימה לשלב ההתפתחותי. קיימים גם תכניות טלוויזיה שמנגישות את החדשות לילדים בדרך חווייתית תוך שילוב חדשות מעשירות בנושאים של ידע כללי.

ילדים מעורבים

ככל שהילדים גדלים ובעלי יכולת עיבוד והתמודדות גדולה יותר עם המידע, שתפו אותם ביותר פרטי מידע, עודדו אותם לקרוא עיתון, נהלו איתם דיונים, הרחיבו את המידע בפיסות מידע רלוונטי נוסף והפכו אותם לאזרחים מעורבים, אכפתיים ואקטואלים. גרמו להם להיות מעורבים בהדרגה, שלב אחרי שלב. התחילו בסיפור הסיפור בעצמכם, המליצו להם להצטרף אליכם לצפות ביחד בשידורי החדשות, הדריכו אותם תוך כדי הצפייה, תנו פרופורציות למידע, הוסיפו מידע משלכם, חוו דעתכם על המידע, למדו אותם להתייחס בביקורת למידע ולא לקבל כל דבר כמובן מאילו והרגילו אותם לצרוך חדשות בצורה מושכלת, הגיונית, מבקרת וחכמה.

אז מה עלינו לעשות על מנת להנגיש לילד מידע חדשותי שאינו לגילו?

  1. אל תאפשרו לילד צעיר לצפות לבד, ללא תיווך בחדשות.
  2. אל תאפשרו לילד צעיר לקרוא לבד, ללא תיווך, עיתון חדשותי או מידע אינטרנטי חדשותי.
  3. במידה והילד שואל שאלות, תנו לו הסבר מצונזר ובהתאם לגילו.
  4. במידה והילד שואל שאלות, תנו לו הסברים בהתאם לגילו וליכולתו הקוגניטיבית. אל תנדבו מידע מעמיק מיותר שעלול לגרום לפחדים וחששות.
  5. שמשו סוג של פילטר בין הילדים למידע.
  6. במידה והילד מפחד, חושש או בחרדה, מצאו דרכים להרגיע אותו, להעמיד את המידע בפרופורציה ולתת לו תחושה שהוא נמצא במקום מוגן.
  7. נסו להתמקד בחיובי, בכל אירוע ניתן למצוא גם משהו חיובי. במקרה של מצב בטחוני, ניתן להתמקד בעזרה ההדדיות וההתנדבות, במקרה של תאונה, ניתן להתמקד במה שנשאר ובמי שניצל.
  8. ילדים בוגרים, עודדו להיות מעורים ומעורבים אקטואלית.
  9. הקפידו לשבת עם ילדים בוגרים מול הטלוויזיה ולהתייחס למידע החדשותי בעיניים ביקורתיות ומבקרות.

 

השאר תגובה

הבהרה

המידע המופיע באתר זה, המלצות, שאלונים וטיפים, הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ מקצועי. על הקורא לפנות למומחה
על מנת לקבל ייעוץ מקצועי. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע
המופיע באתר.