מאמרים חדשים

איך נלמד את הילדים (או בעיקר את הילדות) להתמודד עם "ריבים בין חברות"
האם אתם מתייחסים לתעודת הסיום מביה"ס כאמצעי למינוף וצמיחה?
לפתח הומור בקרב ילדים
לעודד את הילדים לעשות (כמעט) הכל ב"עשר אצבעות"
כיצד ללמד ילדים להקשיב?
נכנס יין – יצא סוד – האם עלינו ללמד את הילדים לשמור סוד או שיותר חשוב ללמד אותם לספר הכל?
איך מאמא הפכתי להיות מזכירה??? – מה זה כל הדפים האלה???
האם לחשוף ילדים למהדורת החדשות?
איך לגדל ילדים אכפתיים
מי מפחד ממסיבת הסיום? – איך להתמודד עם ילד שמסרב להופיע במופע סוף השנה
האם הילד שלי בשל לא ללכת לקייטנה ולהישאר בבית?
להתמודד עם עקשנות של ילדים
ישראל דוז פואה!! למדו את הילדים שירים ישראלים – ותרוויחו!!!
"לילה ראשון בלי אמא" – כיצד להכין את הילדים לישון מחוץ לבית
"תנו לזמן זמן" – איך ללמד ילדים לנהל את הזמן שלהם
ילדי ה"יַכְנֶע"
ילדי דור ה"WOW"
לגדל ילדים שמעזים ללכת "נגד הזרם"
איך להיות הורים מעורבים בחיי המתבגר?
"התמדה" – המנוף למימוש הפוטנציאל
"גפן במובן גאפן"- כיצד נפתח את אוצר המילים של ילדינו
תחרות בין אחים במשפחה
"לעודד ילד לחלום…"
פייסבוק! אמור לי מי הם ילדיך – ואומר לך מי אתה!
כללי

האם הילד שלי בשל לא ללכת לקייטנה ולהישאר בבית?

0 71

החופש הגדול מתקרב ורוב ההורים עסוקים במציאת מסגרות, קייטנות, חוויות ופתרונות עבור הילדים. כל השנים הילד הלך לקייטנה, נהנה, צבר חוויות והעביר את הקיץ ב"כיף". אבל פתאום מגיע השלב בו הוא כבר לא מוכן ללכת לקייטנה. לא מסכים! מרגיש גדול. לא רוצה יותר לקום מוקדם כל בוקר, לא רוצה להיות יום שלם מחוץ לבית, רוצה לנוח, רוצה את הזמן שלו, לא רוצה יותר להיות במסגרת. לא רוצה ללמוד, לא רוצה להתרוצץ. רוצה שקט. רוצה בית.

ההתלבטות

עוד לפני שאתם מוותרים על הרעיון של ללכת לקייטנה, קיימות מסגרות חד יומיות, מסגרות שמתחילות בשעה מאוחרת יותר, מסגרות שמתחילות בלילה, מסגרות של מספר ימים ועוד. נסו לברר יחד עם הילד, מה הסיבה שאינו רוצה ללכת לקייטנה. האם הנושא לא מעניין אותו, אולי הוא חושש משינוי המסגרת, ממפגש עם חברים חדשים. אולי החברים שלו הולכים למסגרת אחרת והוא רוצה להיות כמותם? שבו איתו, נסו לנתח מה הסיבות ולהבין מה הביא לסירובו ללכת לקיטנה. אבל אם הילד עדיין לא מסכים ללכת ועומד בתוקף על רצונו, בדקו האם הילד מספיק בשל להעסיק את עצמו ומבין מה המשמעות של להיות כל כך הרבה זמן ללא מסגרת בבית. נסו לשרטט לו את המשמעות. את מסגרת השעות, את האפשרויות העומדות לרשותו, את הגבולות שתציבו בפניו (זמן לטלויזיה, זמן למחשב, זמן לחברים). ואולי אפילו משימות שתתנו לו בהזדמנות זו שהוא בבית.

תחושת ביטחון

גם אנחנו ההורים, צריכים להרגיש מספיק בטוח להשאיר את הילדים בבית. זו לא רק החלטה של הילדים. חשוב להורה להבין שהוא סומך על הילדים, שלא יתקשר אליהם כל חמש דקות ויביע חוסר מוכנות לתהליך ולחלופין, גם על הילדים להבין שהם לקחו על עצמם משימה להשאר בבית ושאינם יכולים להתקשר ללא הפסקה להורים ולהשתמש במשפט "משעמם לי…".

בהנחה שהילד הגיע לגיל בו הוא יכול להשאר לבד בבית (כמובן שלא מדובר בילדים בגילאים צעירים), חשוב להבין שלהשאיר ילד לבד בבית, אין משמעותו להשאיר וללכת. עליכם להכין ביחד עם הילד תכנון יומי ושבועי שיאפשר לו "להעביר" או "לשרוד" את הימים האלו בתחושה חיובית ולא יקבל את פניכם כל יום במילים "היה משעמם" ויסחוט מכם את המשפט "אמרתי לך".

סדר יום

ילדים צריכים עזרה בניהול סדר היום. בררו מי מהחברים נשאר גם הוא בבית. נסו לתאם ימים משותפים. נסו לארגן פעילויות משותפות. חלקו את השבוע בין הילדים שנשארים בבית ואפשרו שבכל יום יומיים הם יהיו אצל חבר אחר. בנו את סדר היום כך שיכלול מגוון עיסוקים על מנת שהילדים לא ימצאו עצמם כל היום מול המסך.

הגבילו את השימוש במסכים לשעות מסויימות (בתאום עם הילד בהתאם לתכניות שהוא מעוניין לראות). שלבו ערכות יצירה. יש היום ערכות יצירה באמנות, מדעים, ארכיאולוגיה. תנו להם ערכה כזו אחת לשלושה ארבעה ימים.

בדקו אם סבא, סבתא, מבוגר אחר, יכולים "לקפוץ" במשך היום לשעה על מנת "לחלק" את שעות ה"לבד", לראות שהכל בסדר ולתת תחושת "מבוגר בסביבה".

אם יש בקרבת מקום קולנוע או בריכה, אפשרו הליכה משותפת של מספר ילדים יחד לקולנוע או לבריכה (בהנחה שיש מבוגר תורן באיזור).

הקפידו להשאיר אמירות ברורות לגבי הגישה לארון הממתקים על מנת להקפיד על תזונה הגיונית גם בתקופת הקיץ.

תנו לילדים הנחיות הנוגעות לבטחון ובטיחות. לא לפתוח את הדלת לזרים, לא להדליק אש, איך לנהוג עם מכשירי חשמל ואיך להתמודד עם מצבי חירום (למי להתקשר, מאיפה יוצאים וכד').

סומכים עליהם

הרצון לא ללכת לקייטנה ולהישאר בבית הוא חלק מתהליך התבגרות והחלטה שאני אחראי על הזמן שלי, אני יודע להעסיק את עצמי ואני לא צריך שאחרים יחליטו בשבילי מה לעשות בזמן הפנוי שלי. חשוב לשדר לילדים שאנחנו סומכים עליהם ובטוחים שהם יודעים כיצד לנהל את הזמן שלהם ולהוציא ממנו את המיטב. אנחנו סומכים עליהם ש"יעבירו" את ימי החופש כהלכה ורואים בהם ילדים בוגרים ואחראים.

נסו לעמוד על ה"חולשות" של הילד ולמנוע מראש מצבי חולשה. לדוגמא, ילד שמשתעמם מהר ועלול "לעשות שטויות" במצבי שיעמום – הכינו יחד איתו רשימת אפשרויות לפעולה ועשייה על מנת שלא יקלע להרבה מצבי "חוסר מעש". ילד שנוטה להתקשר אליכם על כל "שטות" – הקפידו על כללי גישה לטלפון ברורים. ילד שנוטה לריב עם חברים, ברגע שיש איתו יותר מילד אחד – הקפידו לא להזמין יותר מילד אחד, כל עוד אתם לא בסביבה.

כשהילדים נמצאים לבד, סיטואציות רבות, שאינן באות לידי ביטוי כשההורה בבית, פתאום מועצמות ומקבלות פרופורציות אחרות. הקפידו לא לנסות התנסויות חדשות כשאינכם בבית ולשמור על הרגלים מוכרים ושגרתיים.

פעמים רבות הילדים מבקשים בימי החופש להזמין חבר או ללכת לישון אצל חבר. הקפידו שיהיה מדובר בחבר שאתם יודעים שלא יווצרו ריבים משמעותיים בזמן שיהיו לבד בבית, שלא יעשו מעשים לא בטיחותיים ושלא תמצאו את עצמכם "מוקפצים" באמצע היום. אל תתביישו להציג גם לילד האורח את כללי ההתנהגות בבית בחופש, מה מותר ומה אסור.

אל תחששו לתת לילדים משימות במהלך החופש. גם משימות שבדרך כלל אתם עשיתם. הם בבית, יש להם זמן, ואין סיבה שלא יסייעו בפינוי המדיח, פינוי הפח, הוצאת הכלב ועוד.

במידה והילדים קיבלו משימות לחופש מבית הספר, קבעו אם הילד כמה עמודים הוא עושה כל יום ולמדו אותו לנהל נכון את המשימות על מנת לעמוד בלוח הזמנים ולסיים את המשימות בזמן.

חברים

השתדלו לא להשאיר את הילדים ללא חברים, גם במקרה בו הם נשארים עם האחים. החופש הגדול הוא הזדמנות לחזק קשרים חברתיים, לבנות קשרים חדשים, לתרגל כישורים חברתיים ולהשאר בקשר עם הילדים איתם ימשיכו ללמוד בשנה הבאה. אל תשאירו את הילדים תקופה ארוכה ללא מפגש עם חברים. זכרו, הבקשה לא ללכת לקייטנה או מסגרת צריכה לבוא מהילד. הוא זה שצריך להציג בגרות ונכונות לקחת אחריות על סדר היום שלו.

אז איך תדעו אם הילד שלכם בשל לא ללכת לקייטנה ולהישאר בבית:

  1. הילד שלי מבקש לא ללכת לקייטנה
  2. הילד שלי מסוגל לבנות לעצמו סדר יום מלא.
  3. הילד שלי יודע להעסיק את עצמו.
  4. הילד שלי מסוגל לבנות לעצמו מערכת שבועית מלאה.
  5. הילד שלי מספיק אחראי להישאר לבד בבית.
  6. הילד שלי מספיק אחראי להישאר עם חבריו בבית.
  7. הילד שלי מרגיש מספיק בטוח להיות בבתים של חברים גם כשאני לא בסביבה.
  8. אפשר לסמוך על הילד שלי שלא יעשה מעשים לא בטיחותיים, לא ידליק אש וכד'.
  9. במקרה של סכנה – הילד שלי מספיק אחראי וידע למי לפנות.
  10. הילד שלי לא יפתח את הדלת לזרים.
  11. אפשר לסמוך על הילד שלי שלא יתקשר אלי לעיתים קרובות.
  12. יש מבוגר אחראי שיוכל "לקפוץ" הביתה לפחות לשעה ביום.
  13. אם הילד שלי ישאר לבד בבית, הוא לא יהיה צמוד כל היום לטלוויזיה.
  14. אם הילד שלי ישאר לבד בבית, הוא לא יהיה צמוד כל היום לטלפון הנייד.
  15. אם הילד שלי ישאר לבד בבית – הוא לא יבלה כל היום בארון הממתקים.
  16. הילד שלי יודע לחמם לעצמו את האוכל במקרוגל.
  17. אפשר לסמוך גם על הילד שלי וגם על החברים שלו.


Bookingcom

השאר תגובה

הבהרה

המידע המופיע באתר זה, המלצות, שאלונים וטיפים, הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ מקצועי. על הקורא לפנות למומחה
על מנת לקבל ייעוץ מקצועי. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע
המופיע באתר.